روزنامه صبا

روزنامه صبا

حمید محمدی:

سال‌های ساخت انیمیشن کوتاه «گذشته»، سخت‌تـرین سال‌های زنـدگی‌ام بود


حمید محمدی کارگردان انیمیشن کوتاه «گذشته»، در گفت و گو با روزنامه صبا گفت: مدتی که درگیر ساخت «گذشته» بودم، سخت‌ترین ۵ سال زندگی‌ام بوده است.

روزنامه صبا: حمید محمدی کارگردانی است که پس از ۲۰ سال فعالیت در انیمیشن، امسال با اثر جدیدش در فجر حضور پیدا کرده است. محمدی در گفتگویی با «روزنامه صبا» به سوالات ما پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

از اینکه «گذشته» به عنوان تنها انیمیشن فجرچهلم در بین ۱۰ اثر کوتاه قرار گرفته چه حسی دارید؟

گذشته تنها انیمیشن جشنواره است و بسیار مظلوم واقع شده، گویی به صورت قسطی به فجر رسیده باشد.

چه شد که پس از بیست سال تصمیم به ساخت اثر جدیدی گرفتید؟

در حقیقت من سال‌ها به کارگردانی فکر می‌کردم، از سال ۷۶ به صورت حرفه‌ای وارد انیمیشن شدم و در دو سال ابتدایی فیلمبردار و تصویربردار و از سال ۷۹ به بعد کاملا حرفه‌ای انیمت استاپ‌موشن انجام دادم. پس از ۲۰ سال احساس می‌کردم انیمیت دیگر برایم جذابیتی ندارد و تکراری‌ست پس برای ساخت اثری با آزادی عمل بیشتر تلاش کردم. آغاز تولید «گذشته» در سال ۹۵ بوده و در ابتدا چند طرح نوشتم، اما هیچ یک رضایتم را جلب نکرد. در فیلمنامه آخر احساس کردم روایت بیش از حد شخصی نگارش شده، پس با مشورت فیلمنامه‌نویس اثر و طرحی از خودم، داستان «گذشته» نگارش شد. اتمسفر اثر در دهه ۴۰ شمسی می‌گذرد. فضا و موضوع کار برایم دلنشین بود، برای همین شروع به کارگردانی و ساخت کردم و حاصل آن شد همین اثری که به فجر رسیده است. ناگفته نماند ساخت «گذشته» ۵ سال طول کشید. شکرخدا با تمام چالش‌هایی که پیش‌رویم قرار داشت بالاخره تمام شد.

باتوجه به ظرفیت و استعداد‌های بسیار ایران در انیمیشن و فیلم کوتاه نظرشما درباره جایگاه این دو حرفه در کشورمان چیست؟

با یک جستجوی سریع و مختصر متوجه اهمیت و دستاورد‌های ما در انیمیشن خواهید شد. بسیاری از این آثار تولیدی در جشنواره‌های معتبر جهانی موفق به دریافت جوایز شده‌اند، که این موضوع به نوبه خود افتخاری برای انیمیشن ایران به شمار می‌رود. متاسفانه سرمایه‌گذار خصوصی برای انیمیشن ایرانی هزینه و سرمایه‌گذاری نمی‌کند، طبیعتا در این مواقع از دولت و مسئولان امر انتظار می‌رود که از تولیدات پویانمایی داخلی حمایت کنند. در صورت کسب حمایت دولتی، بی‌شک، پویانمایی می‌تواند به جایگاه شایسته‌اش برگردد. البته منظور من از جایگاه این نیست که انیمیشن با نزول مواجه شده، اما حتما همکاران من هم می‌توانند در شرایط راحت‌تری به کار ادامه دهند. حداقل این اتفاق، نداشتن دغدغه معیشت میان انیماتورهاست، می‌توانم بگویم مدتی که درگیر ساخت «گذشته» بودم، سخت‌ترین ۵ سال زندگی‌ام بوده است.

از نظر مالی، فشار بسیاری را تحمل کردم، چرا که منبع مالی وجود نداشت و اگر پروژه دیگری را حین تولید می‌پذیرفتم، زمان ساخت «گذشته» حداقل ۶ ماه به تعویق می‌افتاد. برای صرفه‌جویی و اینکه بودجه صرف دستمزد عوامل نشود، بسیاری از کار‌های پروژه را به تنهایی انجام دادم. تمام این‌ها باعث شد من نتوانم کار‌های دیگری را قبول کنم، مگر تولید کار‌های محدود که در نهایت کمتر از ۳ ماه از من زمان گرفت.

آیا سابقه بالای شما در طول این سال‌ها باعث شد تا حین تولید مردد شوید؟

یکی از ترس‌های من در آغاز تولید به عنوان یک انیماتور با ۲۰ سال سابقه، شرایط متفاوتی بود که بر من گذشت؛ چرا که اگر به عنوان یک فیلمساز جوان یا فیلم‌اولی وارد می‌شدم این هراس و تردید برایم وجود نداشت. در جوانی شما فرصت آزمون و خطا دارید. خود من همیشه به هنرجو‌های جوان تاکید می‌کنم، که خطا کنند، نترسند که آثارشان با چه اتفاقاتی مواجه خواهد شد. حتی اگر می‌دانید که اشتباه است، آن را مرتکب شوید، قرار نیست اتفاقی بیفتد، کسی توقعی ندارد، اما ماجرا برای کسی مثل من که ۲۰ سال سابقه دارد، متفاوت است. وقتی دوستان و همکاران، تو را به عنوان یک انیماتور خوب می‌شناسند، شرایط تا حدودی دشوار پیش می‌رود.

حانیه جهانیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است