روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا ورزی:

تلویزیون در سال‌های اخیر نمره خوبی کسب نکرده است


کارگردان  سینماو تلویزیون با بیان اینکه با جوان‌گرایی در حوزه مدیریت تلویزیون موافق است تاکید کرد که؛ تلویزیون در سال‌های اخیر نمره خوبی کسب نکرده است.

روزنامه صبا: محمدرضا ورزی ، کارگردان و نویسنده  درباره تغییر معاون سیما و در پی آن تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی که اغلب جوان و کمتر شناخته‌شده هستند، گفت: جوان‌گرایی خیلی خوب است. ایران جوان یعنی مدیر جوان و موفق. در اوایل انقلاب هم مدیران جوان، کشور و هشت سال دفاع مقدس را مدیریت می‌کردند و بعضا موفق هم بودند. دهه‌ی ۶۰ در همین رسانه‌ی ملی فریدحاج محمدکریخان مدیر جوان و بسیار موفقی را داشتیم. بهروز افخمی، علی‌اصغر پورمحمدی، عبدالحمید ارجمند و مهدی فرجی نیز از مدیران جوان و موثر آن دوران بودند. مدیر جوان می‌تواند با خود نشاط را همراه کند. چون انگیزه دارد. ویژگی‌ای که رسانه‌ ملی سال‌هاست از آن بهره‌ای نبرده است، نشاط است که ایجاد انگیزه و پیشروی می‌کند؛ البته من از نزدیک شناختی از برخی از این بزرگواران ندارم و فقط دعا می‌کنم موفق و سربلند باشند. یکی از راه‌های موفقیت، استفاده و بهره‌جویی از مشاوره‌ی مدیران باسابقه و پیشکسوت است.

ورزی درعین حال افزود: ان‌شاءالله مدیران جدید دو نکته را مد نظر قرار دهند؛ یکی اینکه مثل بعضی از مدیران سابق بر اساس سلیقه‌ی شخصی با برنامه‌سازان مواجه نشوند. نکته دوم اینکه کانون توجه‌شان فقط معطوف به دایره‌ی نزدیک به خودشان نباشد و اجازه دهند افرادی که تجربه دارند و رسانه را خوب می‌شناسند، با سلایق متفاوت و متنوع در مسیری که رسالت رسانه‌ای به نحوی شایسته صیانت شود، در این عرصه حضور داشته باشند؛ که البته قطعا به موازاتش نیروی حرفه‌ای برای آینده تربیت خواهد شد.

این کارگردان با بیان اینکه تلویزیون در چند سال اخیر نمره خوبی را کسب نکرده است، در این زمینه تصریح کرد: به طور کلی در سال‌های اخیر، در سازمان صدا و سیما، اتفاقات خوبی رقم نخورد. نه اینکه هیچ اتفاق خوبی نداشته باشد، اما به طور کلی تلویزیون در این سال‌ها به استثناء چند سریال و برنامه‌ی تلویزیونی در حوزه‌ی سیما نمره خوبی نگرفته است.

ورزی به حرف‌هایش چنین اضافه کرد: فقط بحث آثار نمایشی نیست. بخش خبر، برنامه‌های اجتماعی و دیگر تولیدات تلویزیونی هم مدنظر است. نیاز است که تلویزیون متناسب با ذائقه امروز مخاطب ایرانی حرکت کند که در این زمینه کمی عقب است. برخی از این برنامه‌ها به لحاظ محتوا و فرم هنوز در دهه هفتاد و هشتاد گیر کرده‌اند و لازم است متناسب با ذائقه مخاطب، این شیوه‌ی برنامه‌سازی به‌روزرسانی شود و نباید تکرار مکررات باشد.

تله‌تئاتر را برگردانید

کارگردان سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «تبریز در مه» در ادامه به بیان پیشنهاداتش به مدیران جدید و جوان تلویزیون پرداخت و گفت: درباره تله‌تئاتر پیشنهادی به رییس محترم رسانه ملی و همکاران محترمشان دارم. تله‌تئاتر در دوره قبل به طور کلی از مدار تولید خارج شد. مخصوصا شبکه چهار که مسوولیت تولید تله‌تئاتر در سالهای گذشته را عهده دار بود این تولید به‌صرفه اما پرمحتوا را از دستور کار خارج کرد. تله‌تئاتر این قابلیت را دارد که با برآوردی معقول و کم، محتوایی قوی ارائه کند. از طرفی با ساخت تله‌تئاترها به بازیگران تئاتر و بازیگران جدید میدان داده می‌شود تا توانایی خودشان را اثبات کنند. تله‌تئاتر باید دوباره احیاء شود؛ البته لازم است ساختارش هم متناسب با ذائقه مخاطب به‌روزرسانی شود.

ورزی افزود: ممکن است سوژه‌ای داشته باشید که در قالب سریال خیلی هزینه‌ساز باشد اما همان سوژه را در قالب تله‌تئاتر می‌توانید با هزینه کمتری بسازید و منظورتان را هم به بهترین شکل منتقل کنید. تله‌تئاتر می‌تواند آثار ادبی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی را به تصویر بکشد. حتی می‌تواند جریان‌های سیاسی را پوشش دهد. پیشنهاد من به مدیران محترم جدید تلویزیون این است که هر شبکه در سال هفت تا هشت تله‌تئاتر خوب ـ تک قسمتی و چند قسمتی ـ  تولید کند. حتما نتیجه خوبی می‌گیرد.

او دو نمونه اثر نمایشی موفق که سال‌های دور در تلویزیون تولید شده را مثال زده و یادآور شد: آن زمان سریالی به نام «سایه همسایه» که متناسب با فضای جامعه در دهه شصت بود، پخش می‌شد. کارگردانش آقای اسماعیل خلج بود و آقای عنایت‌الله بخشی در آن بازی می‌کرد. مجموعه نمایشی هم درباره شهید مدرس ساخته شده بود که مرحوم خسرو شکیبایی در آن بازی می‌کرد. آقای هوشتگ توکلی کارگردانش بود، کارگردان تلویزیونی‌اش هم آقای مسعود فروتن بود. این سریال هنوز هم تاریخ مصرف دارد و قابل پخش است. از این دست کارها را الان هم می توان متناسب با ذائقه مخاطب امروز  تولید کرد.

کودک را جدی بگیرید

این کارگردان همچنین از توجه کمتر شبکه‌های تلویزیونی به حوزه برنامه سازی کودک انتقاد و تصریح کرد: از وقتی شبکه مخصوص کودک آمد، دیگر شبکه‌های سیما از فعالیت در حوزه‌ی کودک منفک شدند. هر شبکه‌ای مخاطب خودش را دارد و هر شبکه‌ای باید تیم مخصوص کودک داشته باشد و کار کودک را به صورت فعال انجام دهد. باید کودک را جدی بگیرند. چرا برنامه‌ی دیگری مثل «کلاه قرمزی» خلق نشد؟

کارگردان فیلم سینمایی ابراهیم خلیل الله در پایان گفت: در مجموع ان‌شاءالله که عزیزانی که تشریف آوردند از قوه‌ی تعامل خوبی با گروه‌های مختلف برخوردار باشند. هنوز برای قضاوت کردن زود است اما این اتفاق می‌تواند پایه‌های خوبی را برای رسانه ملی ایجاد کند و آن رکود و پژمردگی تبدیل به سرزندگی شود و مخاطب بیشتری را جذب کند.

رادیو هم می‌تواند متحول شود و به کیفیت خیلی خوبی دست پیدا کند. همه چیز برآورد بالا نیست، اندیشه ی والاست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است