روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدعلی جدیدالاسلام:

عکاسان با معضل گرانی تجهیزات روبه‌رو هستند


عکاس پیشکسوت کشورمان با تاکید بر اینکه عکاسی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند، گفت که؛ متاسفانه در حال حاضر اکثر عکاسان ما با معضل گرانی تجهیزات روبه‌رو هستند.

روزنامه صبا – محمدعلی جدیدالاسلام، عکاس پیشکسوت کشورمان با اشاره به این مساله که اگر دلال‌های ناصرخسرو امان دهند و تجهیزات خوب عکاسی را برای فروش از ایران خارج نکنند، عکاسی ایران در منطقه حرف اول را می‌زند، گفت: متاسفانه در حال حاضر اکثر عکاسان ما با معضل گرانی تجهیزات روبه‌رو هستند و از آنجایی که ۵۰ درصد کار عکاسی وابسته به تجهیزات و وسایل موجود است، این امر باعث شده ۵۰ درصد کار بلنگد.

وی افزود: اوایل انقلاب تعاونی‌های عکاسی تشکیل شده بود که از لحاظ مواد اولیه خیلی به عکاسان می‌رسیدند. ما آن زمان دوربین ار بی ۶۷ را با چمدانش ۴۶ هزار تومان خریدیم اما حالا آنقدر این دوربین گران شده که با میلیون ها تومان نیز نمی‌توان آن را خرید. این گرانی و کمبود تجهیزات باعث رکود عکاسی ایران شده است.

کمبود نگارخانه‌ها دست‌وپای عکاسان را بسته است

این عکاس پرتره و مجموعه‌دار اهل تبریز در ادامه به مساله کمبود نگارخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین کمبود نگارخانه ها یکی دیگر از مشکلات موجود برای عکاسان است چون باعث آن شده تا نتوانند عکس هایشان را به راحتی به معرض دید عموم بگذارند. در این مورد هنرهای تجسمی به طور کلی در مضیقه است. در حال حاضر اگر بخواهید یک نمایشگاه عکاسی یا نقاشی دایر کنید باید به گالری های خصوصی مبلغ هنگفتی پرداخت کنید. این مشکلی است که سر راه عکاسان و دیگر هنرمندان حوزه تجسمی وجود دارد و باعث شده نتوانند کارهایشان را ارائه دهند.

نیروهای انتظامی عکاسان را محدود نکنند

جدیدالاسلام با بیان این که از نیروهای انتظامی خواهش میکنم برای عکاسان محدودیت ایجاد نکنند، ادامه داد: ماموران چندین بار دوربین هنرجویان ما را در میدان ساعت شهر تبریز گرفته اند که چرا عکاسی می‌کنند. این در صورتی است که الان اگر کسی بخواهد از مناطق نظامی هم عکاسی کند می‌تواند با موبایلش بدون این که کسی متوجه شود کارش را بکند. این دست از محدودیت‌ها فقط دست و پای عکاسان حرفه‌ای را می‌بندد.

فضای مجازی به پیشرفت عکاسی کمک کرد

این عکاس پیشکسوت با تاکید بر تاثیر مثبت شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام بر صنعت عکاسی عنوان کرد: در گذشته که ما عکاسی می کردیم، بیشتر از دو یا سه کتاب مرتبط در بازار وجود نداشت. بنابراین از لحاظ دسترسی به تئوری عکاسی در مضیقه بودیم. مجبور بودیم به کمک دوستانمان که زبان انگلیسی می دانستند از مجلات خارجی مطلب اخذ کنیم تا بتوانیم به روز باشیم. فضای مجازی خیلی به پیشرفت عکاسی کمک کرد. چون امروزه هر مطلبی درباره عکاسی بخواهید در اینترنت در اختیارتان است در حالی که سالها قبل ما برای رسیدن به همین مطلب باید ماه ها زحمت می کشیدیم. همه گیری اینستاگرام هم خیلی به نفع صنعت عکاسی تمام شده و عکس‌های خوبی هم در این شبکه اجتماعی به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

جدیدالاسلام در پایان با اشاره به پتانسیل عکاسان جوان گفت: جوینده‌ای که به کارش علاقمند باشد و عشق داشته باشد یابنده خواهد بود و پیشرفت خواهد کرد. جوانان امروز می‌توانند عکس‌های خیلی خوبی ارائه دهند. من کار این جوانان را تحسین می کنم و حتی می‌توانم بگویم از خود ما هم جلو زده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است