روزنامه صبا

روزنامه صبا

قطب‌الدین صادقی:

«سنجرخان»؛ برگ‌های تاریخ را ورق می‌زند


بازیگر سینما و تلویزیون در توصیف سریال «سنجرخان»؛ گفت که این سریال برگ‌های تاریخ را تا شهادت سنجرخان ورق می‌زند.

روزنامه صبا –  قطب الدین صادقی، بازیگر سینما و تلویزیون در توضیح آخرین فعالیت‌های خود گفت: یک سال و نیم درگیر سریالی به نام سنجرخان بودم که در این پروژه هم نقش ناظر کیفی و هم یکی از نقش های اصلی بازی را برعهده داشتم (سریال سنجرخان با وقایع سال ۱۲۹۶ آغاز می‌شود. در سال ۱۲۹۹ کودتای رضاخانی اتفاق می‌افتد که شخصیت رضاخان هم با عنوان رضا شصت‌تیر که قصد جنگ با سنجرخان را دارد، در این سریال حضور دارد. این سریال برگ‌های تاریخ از زمان جنگ جهانی اول و دوران قحطی تا شهادت سنجرخان در ظهر عاشورای سال ۱۳۳۷ را ورق می‌زند).

بازیگر سریال کیف انگلیسی (سیدضیاالدین دری ۱۳۷۸) ادامه داد: پس از آن چند کار پژوهشی داشتم و در این مدت شیوع کرونا حدود ۱۲ مقاله پژوهشی نوشتم و آخرین کارم این بود که برای اولین بار در عسلویه و در یک مجمتع کاملا صنعتی که کاری فرهنگی صورت گرفته بود، به عنوان داور حضور داشتم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به جایزه‌ای که هفته گذشته از سوی هیأت امنای جایزه افضلی‌پور دریافت کرد، گفت: در مدت اخیر چند سفر پژوهشی به کیش و مشهد و… داشتم و در روزهای اخیر برای شانزدهمین دوره جایزه افضلی پور به کرمان رفتم.

بازیگر مجموعه معمای شاه (محمدرضا ورزی ۱۳۹۴-۹۵) با اشاره به ماهیت این جایزه اظهار داشت: سالها پیش دکتر افضلی پور با هزینه شخصی دانشگاه کرمان، خوابگاه های آن و بیمارستانی را در این شهر ساخته است؛ اوایل انقلاب در حق ایشان کم لطفی شد و پس از فوت ایشان و همسرشان فاخره صبا هر سال دانشگاه کرمان برای پاسداشت نام ایشان جایزه ای بزرگ به هنرمند یا شخصیت علمی سال می دهد (علیرضا افضلی‌پور – ۶ فروردین ۱۲۸۸ – ۱۸ فروردین ۱۳۷۲- شیمی‌دان و فرد نیکوکاری بود که به همراه همسرش فاخره صبا به عنوان بنیانگذاران دانشگاه کرمان شناخته می‌شود).

صادقی تصریح کرد: در بخش هنر تاکنون آیدین آغداشلو و لوریس چکناواریان مفتخر به دریافت این جایزه شده اند و امسال من افتخار دریافت این جایزه را داشتم.

عمر «ضیاالدین دری» به ساخت سنجرخان کفاف نداد

بازیگر فیلم سینمایی آدم‌کش (رضا کریمی ۱۳۸۸) در توضیح موضوع و قصه سریال سنجرخان بیان کرد: سنجرخان پروژه ای برای تلویزیون و به نظرم کاری بسیار خوب بود به این دلیل که با استان ها و مناطقی که فرهنگی متفاوت دارند (مانند گیلان، آذربایجان، کردستان، لرستان) با شراکت استانداری این استان ها هزینه ای را می گذاشتند و موضوعات مورد علاقه آنان را کار می کردند

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران ادامه داد: در کردستان سه موضوع حائر اهمیت بود که یکی از این موضوعات قصه سنجرخان بود؛ سنجرخان یک سردار واقعی سنندجی است که اواخر جنگ جهانی اول به کمک مردم و عشایر سپاه روس را سه بار شکست می دهد.

وی افزود: او یک اسطوره و قهرمان مردمی والا مقام، فروتن، میهن دوست و پردل است که ناکسان رقیب و دولتیان توطئه ای می چینند و او را به قتل می رسانند.

بازیگر فیلم سینمایی گناهکاران (فرامرز قریبیان ۱۳۹۰) تاکید کرد: این موضوع مدت ها بود که در ذهن مردم جریان داشت و با آن زندگی می کردند و حتی برای این شخص (سنجرخان) منظومه ها گفته اند و تصمیم گرفته شد که این کار انجام شود.

صادقی یادآور شد: پیشتر قرار بود قصه سنجرخان را ضیاالدین دری بسازد که ایشان سرطان کبد گرفت و عمرش کفاف نداد و پس از آن محمدحسین لطیفی نامزد انجام این کار شد و برای ۱۶ ماه در سنندج بود و من هم دوشادوش ایشان بودم و این سریال را با ۳۵۰ بازیگر (نقش) به پایان رساندیم که در حال حاضر مونتاژ و مراحل نهایی را طی می کند.

امیدوارم سه نمایشم را امسال روی صحنه ببرم

بازیگر تئاتر در حضور باد (بهرام بیضایی ۱۳۴۷) در پاسخ به این پرسش که این روزها مشغول به چه کار است، گفت: دو کلاس بازیگری دارم که در یکی نمایش لورکا عروسی خون را کار می کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به سه تئاتر بزرگ تهران (تئاتر شهر، ایرانشهر و شهرزاد) سه نمایش را پیشنهاد کردم که شهرزاد به سرعت یکی را به جریان انداخت که یک کمدی ایرانی نوشته خودم است و ماجرایش در دوره قاجار می گذرد و آخرین کار یک گروه بنگاه شادمانی است (یعنی کسانی که صندوق هایشان را حمل می کنند) و داستان زندگی یکی از همکارانشان را نمایش می دهند که بسیار گزنده است.

صادقی خاطرنشان کرد: و دیگری تئاتری کمیک حدگذار در تاریخ تئاتر فرانسه است که تئاتر مدرن فرانسه از آنجا شروع می شود و آن را آماده کرده ام که ببینم کدامیک از این دو سالن تئاتر آن می پذیرند و دیگری یک نمایش شکسپیر است و دوست دارم در سال جاری هرسه این نمایش ها را روی صحنه ببرم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است