روزنامه صبا

روزنامه صبا

مصطفی رحماندوست:

کودکان باید شاد و خلاق باشند تا بتوانند روی پای خود بایستند


شاعر و نویسنده کتاب های  کودک و نوجوان تاکید کرد که کودکان باید شاد و خلاق باشند تا بتوانند روی پای خود بایستند و از این رو نیاز داریم کودکان تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسند.

 روزنامه صبا – مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کتاب های  کودک و نوجوان ، با بیان اینکه کتاب بچه‌ها عیده، عید مال شماست یک مجموعه شعر است، اظهار داشت: این مجموعه شعر برای گروه سنی خردسال است. زمانی‌که شعرهای این مجموعه را می‌گفتم در این فکر بودم که کودکان بدون نیاز به موسیقی با خواندن این اشعار بتوانند شادی کنند، تمام وزن‌های این شعرها شاد و برای کودکان آشنا است. کودکان می‌توانند با شعر هماهنگ شود و در مهدکودک و خانه، با خواندن آن شادی کنند.

این شاعر کتاب‌های کودکان و نوجوانان درباره دلیل اصلی سرودن این مجموعه شعر توضیح داد: دلیل اصلی این کار مرجان فولادوند سردبیر مجله رشد کودکان بود که متذکر شد و گفت که کودکان در عید نوروز به شادی‌ نیاز دارند. او از من خواست تا شعرهایی برای آن‌ها بگویم تا کودکان در این موقعیت زمانی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. واقعیت این است که کودکان علاوه بر نوروز در همه جا به شعر نیاز دارند. آنقدر در خانواده‌های خواه یا ناخواه کودکان با مسائل تلخ مواجه می‌شوند که همواره نیاز به دلایلی برای شادی دارند.

رحماندوست با ابراز امیدواری از اینکه این مجموعه شعر بتواند تا حدی کودکان را شاد کند، بیان کرد: امیدوارم این مجموعه شعر تا حد بسیار کمی بتواند کودکان را شاد کند؛ زیرا نیاز داریم که کودکان شاد و خلاق باشند تا بتوانند روی پای خود بایستند. همچنین نیاز داریم که کودکان تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسند، ترکی، کردی، افغانستانی، سیاه و سفید؛ تفاوت‌ها نباید عامل ناشادمانی باشند. در این مجموعه سعی کردم این کار را انجام بدهم، البته مفاهیم را مستقیم نگفتم و لابه لای کلمات شعر به این مسائل پرداخته شده‌است.

این نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان درباره همکاری با تصویرگر این مجموعه گفت: تصویرگری جمشیدی شاد و برای مخاطب سنی به درد بخور است. جالب است بدانید برای تصویرگری کتاب‌ها اصلا با هم حرف نزدیم. نه درباره این کتاب و نه درباره کتاب‌های دیگر؛ اما یکدیگر را به رسمیت شناختیم.

رحماندوست افزود: همیشه بر این باور هستم که تصویرگر زبان دیگری دارد و نباید اندیشه خود را به او تحمیل کنم. در این کتاب انگار جمشیدی حرف‌های من را دریافته، نقاشی کرده و با زبان خود حرف زده‌است. خوشحالم بدون اینکه با هم حرف بزنیم توانستیم به این توافق برسیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است