روزنامه صبا

روزنامه صبا

ابراهیم عامریان:

محدود کردن اکران «انفرادی» اشتباه است


تهیه کننده فیلم سینمایی «انفرادی»، معتقد است که؛ حال سینما خوب نیست و خیلی نمی‌توان برمبنای قوانین آیین‌نامه پیش رفت و محدود شدن اکران «انفرادی» به زعم وی یک تصمیم اشتباه است.

«انفرادی»، فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی مسعود اطیابی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان بوده که این روزها در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است. از آن‌جایی که در کشور ما اغلب فیلم‌های کمدی در جذب مخاطب و فروش بالا موفق هستند، انفرادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده  است و حدود یک میلیون و ششصد مخاطب را برای تماشای فیلم به سالن‌های سینما کشاند. به بهانه اکران این اثر پرمخاطب روزنامه صبا با سید ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم گفت‌و‌گو کرده است.

سید ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی انفرادی است. او در گفت‌و‌گو با روزنامه صبا از چگونگی شکل گرفتن ایده این اثر صحبت کرده است و محدود کردن اکران «انفرادی» را کاری اشتباه قلمداد می‌کنند و با این که فیلمش یکی از پرفروش‌ترین آثار سینمایی این روزها است اما از تعداد مخاطبان کار راضی نیست. در ادامه گفت‌‍و‌گوی روزنامه صبا با این تهیه‌کننده را می‌خوانید:

آقای عامریان! «انفرادی» فیلمی در ژانر کمدی است که به مسائل مهم اقتصادی گریز می‌زند. ایده اولیه ساخت این اثر از کجا آمد و چه شد که علاقه‌مند به ساخت فیلمی با چنین موضوعی شدید؟

ایده اولیه قصه «انفرادی» ابتدا در ذهن من نقش بست و دوست داشتم فیلمی با این موضوع بسازم. سپس با حمزه صالحی، نویسنده اثر گفت‌و‌گو کردم و طرحم را با او درمیان گذاشتم. بعد از آماده شدن قصه با مسعود اطیابی نیز صحبت کردم تا به عنوان کارگردان در این اثر سینمایی مشغول به فعالیت شود. باتوجه به مشکلات روزی که در آن زمان وجود داشت می‌خواستم درباره موسساتی که به مردم وعده برای پس‌انداز می‌دادند و بد از مدتی غیب می‌شدند صحبت کنم. دغدغه من  این ماجرا بود که بر سر انسان‌هایی که با اعتماد به این موسسات همه پول خود را از دست می‌دهند، چه می‌آید.

در این فیلم نیز شما با مسعود اطیابی همکاری می‌کنید. چه ویژگی‌هایی در کار این کارگردان باعث می‌شود که شما به همکاری متداوم با او علاقه‌مند باشید؟

باید بگویم که به لحاظ اخلاق کاری و حرفه‌ای من و مسعود اطیابی مشابهت بسیاری با یکدیگر داریم و نظراتمان در بسیاری از موارد با همدیگر هم راستا هستند. هدف مشترکمان نیز تلاش درجهت حفظ منافع فیلم است و به دنبال حاشیه نمی‌گردیم. از این رو است که همکاری و تعامل با این کارگردان همواره برای من لذت‌بخش است.

ترکیب بازیگران این اثر بسیار جذاب شده است. رضا عطاران که دیگر در عرصه آثار کمدی چهره‌ای شناخته شده است و به صورت کلی این ترکیب بازیگران توانسته‌اند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند. چه شد که به این فهرست از اسامی برای ایفای نقش‌های فیلم انفرادی رسیدید؟

برای انتخاب بازیگر هر نقش لیستی از اسامی بازیگرانی که مد نظرمان بود تهیه کردیم. سپس باتوجه به زمان فیلمبرداری باید می‌دیدیم که کدام بازیگران وقت خالی دارند و با پروژه دیگری قرارداد نبسته‌اند و با توجه به این روند انتخاب‌های خود قطعی می‌کردیم. البته باید بگویم رضا عطاران از همان ابتدا انتخاب اول ما برای ایفای آن نقش بود. خوشبختانه درنهایت به ترکیب خوبی از بازیگران رسیدیم. همه بازیگران به خوبی نقششان را ایفا کردند و تصویر خوبی کنار هم داشتند.

فیلم «انفرادی» بعد از تولید مدتی طولانی در صف اکران ماند تا پس از حدود دو سال بتواند رنگ پرده را ببیند. البته این طولانی شدن روند اکران تنها به فیلم شما مختص نمی‌شود و اغلب آثار برای اکران گرفتن باید مدت‌ها در صف بمانند. از آن‌جایی که آثار با حال و هوای زمانه خویش تولید می‌شوند این مسئله گذر زمان در ارتباط مخاطب با اثر آسیب‌زا می‌شود. درباره اثر شما نیز این اتفاق رخ داد؟

طبیعتا اکران فیلم در همان سالی که اثر تولید می‌شود اتفاقی بسیار خوب است. چون در فیلم‌های کمدی این امکان وجود دارد که بعضی از شوخی‌ها کهنه شود و مخاطب دیگر به آن‌ها نخندد. درحالی که در آن برهه زمانی همان شوخی می‌تواند تماشاگر را بخنداند. فضای مجازی هم برای آثار کمدی یک معضل به حساب می‌آید که در آن بستر انقدر مردم به یک شوخی می‌خندند که دیگر وقتی آن را در فیلم می‌بینند در نظرشان خنده‌دار جلوه نمی‌کند. لذا اگر اکران فیلم در همان سال تولید اثر باشد قطعا اتفاق بهتری رخ می‌دهد.

میزان فروش فیلم شما عدد چشمگیری است. در این روزها که مردم کمتر به سینما می‌آیند و دیده شدن آثار به معضلی جدی تبدیل شده است خودتان انتظار این حجم از مخاطب را داشتید؟ از تعداد مخاطبان انفرادی راضی هستید؟

باید بگویم که عدد فروش فیلم ما بزرگ است و می‌گوییم که مثلا ۵۵میلیارد تومان فروش داشتیم. اما از تعداد مخاطبان فیلم راضی نیستم. پیش از «انفرادی» من فیلمی را روی پرده داشتم که با فروش نصف این اثر یعنی با ۲۵ میلیارد تومان تعداد مخاطبش دو میلیون و ششصد هزار نفر بود. درحالی که تعداد مخاطبان فیلم «انفرادی» تنها یک میلیون و ششصد هزار نفر است. فکر می‌کنم دو سال سخت شیوع ویروس کرونا باعث فاصله مردم از سینما شد  و وضعیت اقتصادی این روزهای جامعه نیز به این سینما نیامدن مردم دامن زد و متاسفانه امروز تعداد مخاطبان هنرهفتم در کشورمان بسیار کم شده است.

شاید یکی از مسائلی که مانع ورود مخاطب به سینما می‌شود قیمت گران بلیت باشد. شما در این خصوص چگونه فکر می‌کنید؟ بهتر نیست با قیمت بلیت کمتر یک فیلم با حداکثر ظرفیت یک سالن نمایش اکران شود؟ فکر می‌کنید برای آشتی دادن دوباره مخاطب با سینما باید چه تمهیداتی اندیشید؟

 من فکر نمی‌کنم که قیمت بلیت تاثیرگذاری زیادی بر تعداد مخاطبان سینما داشته باشد. چون باتوجه به قیمت‌های روز جامعه به اعتقاد من سینما هنوز که هنوز است یکی از ارزان‌ترین تفریح‌ها به حساب می‌آید. اما در این شرایط سخت کمبود مخاطب شاید بتوان با ایجاد تمهیدات و تصمیماتی دوباره به آرامی مردم را به سینما بازگرداند. برای مثال برطبق آیین‌نامه شورای صنفی تصمیم گرفته که بعد از دهه محرم اکران فیلم «انفرادی» را محدود کند. درست است که این کار بر مبنای قوانین است اما در شرایط امروز سینمای ایران چنین تصمیمی به ضرر خود سینما تمام می‌شود. فکر می‌کنم امروز که حال سینما خوب نیست خیلی نمی‌توان برمبنای قوانین آیین‌نامه پیش رفت و محدود شدن اکران «انفرادی» به زعم من یک تصمیم اشتباه است که پشیمانی به بار می‌آورد و باعث کمتر شدن تعداد مخاطبان سینما می‌شود. اگر شرایط سینمای امروز عادی بود این محدود شدن اکران تصمیمی درست بود.

تجربه نشان داده است که در کشور ما اغلب آثار کمدی پرفروش می‌شوند. ارزیابی شما از موفق شدن اثر کمدیتان در گیشه صرفا به مقوله فروش برمی‌گردد یا فاکتورهای دیگری نیز برای سنجش  کیفیت اثر خود دارید؟

به نظر من نمی‌توان گفت که صرفا فیلم‌های کمدی پرفروش می‌شوند. ما تا به امروز شاهد پرفروش شدن بسیاری از آثار اجتماعی نیز بوده‌ایم و این جریان حکایت از این واقعیت دارد که فیلم خوب پرفروش می‌شود. مردم به دنبال فیلم خوب هستند و از آن استقبال می‌کنند. به هنگام تولید فیلم کمدی نگاه من به خروجی اثر همانند تولید یک کار اجتماعی نیست. من در آثار کمدی میزان موفقیت اثر را در همراهی مخاطب با فیلم نگاه می‌کنم. یعنی ببینم مخاطب چه‌قدر به شوخی‌های فیلم می‌خندد و با آن ارتباط می‌گیرد و در سالن‌های اکران برای تماشای بازخورد تماشاگر حاضر می‌شوم. شاید بسیاری از آثار کمدی که تولید می‌کنم سلیقه خود من نباشد اما هدف من کسب رضایت از جانب مخاطب است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است