روزنامه صبا

روزنامه صبا

نگاهی به سیمای تاریخ دینی ما؛

 مروری بر مسیر سازنده سیمای تاریخ اسلام


داوود میرباقری مردی که خیلی از ما، نگاه تصویری مان به تاریخ اسلام را از دریچه نگاه او ساخته ایم و جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد.

روزنامه صبا – میرباقری فعالیت‌های هنری خود را پس از گذراندن یک دوره ۳ساله هنرآموزی متن‌های نمایشی و کارگردانی تئاتری آغاز کرد و به نگارش نمایشنامه و کارگردانی تئاتر ادامه داد تا فرصتی برای کارگردانی یک سریال برایش پیش آمد. سریال «مختارنامه» که این شب‌ها از شبکه آی فیلم پخش می‌شود و همچنان با استقبال خوب هم روبه رو است، بهانه‌ای شد تا به بررسی کارنامه او بپردازیم.

داوود میرباقری دیالوگ‌نویس چیره دست و یکی از مستعدترین فیلمسازانی است که به سبب نوع نگاهش به تاریخ ، آثاری درخور تامل را به تصویر کشیده است در واقع برای ساخت یک فیلم یا سریال دینی وتاریخی، آنچه بیش از هر چیزی نیاز است، تعهد و تخصصی است که کارگردان در این حوزه به آن احتیاج مبرم دارد.

داوود میرباقری مردی که خیلی از ما، نگاه تصویری مان به تاریخ اسلام را از دریچه نگاه او ساخته ایم او با ساخت فیلم های« امام علی ع»، «مختارنامه»، «مسافر ری» و …نشان داد که جایگاهی خاص و بی بدیل در سینما و تلویزیون ما دارد. میرباقری از معدود کسانی است که بلد است تاریخ و هنر را درست و به اندازه به هم بیامیزد. این هنرمند با صبغه مذهبی حاصل از حوزه علمیه و ۲ سال ملبس بودن به لباس روحانیت، علاقه به هنر تعزیه و نمایش، ذهن منظم و طبقه شده برگرفته از دیپلم ریاضی و لیسانس معدن پلی تکنیک و خواندن و دیدن و نوشتن، کارهای ماندگاری ساخته است. آثار میرباقری شاید از نظر کمی، کم باشند اما باکیفیت و متنوع هستند و سر حوصله ساخته شده اند. سریال های تلویزیونی« گرگ ها»، «رعنا»، «امام علی ع» و «معصومیت از دست رفته»، فیلم های سینمایی «آدم برفی»، «ساحره»، «مسافر ری»، تئاترهای «معرکه در معرکه»، «عشق آباد» و «دندون طلا» و همین طور سریال شبکه نمایش خانگی «شاهگوش »محصول بیشتر از ۳۵ سال فعالیت هنری او هستند

بعد از فیلم های « گرگها» و« رعنا»، میرباقری  ۳۳ ساله بود که ساخت سریال درباره حکومت ۴ ساله امام علی (ع) را شروع کرد. سریالی ۱۷ قسمتی که فیلمبرداری آن به روش ۳۵ میلی متری ۱۸ ماه و ۱۴ روز در بندرعباس، خوزستان، کاشان و شهرک سینمایی غزالی انجام شد. سال ۱۳۷۶ وقتی بعد از ۶ سال، سریال امام علی(ع) روی آنتن شبکه یک رفت شخصیت پردازی ها خیره کننده، بازی های درخشان، دیالوگ های پرایجاز و کنایه در کنار ریتم مناسب و موسیقی گوش نواز، میرباقری را به طور کامل اثبات و تحکیم کرد.

پس از  آن  ۱۰سال از زندگی میرباقری به ساخت و نمایش  ۲۰ سال از زندگی مختارثقفی- خونخواه عاشورا- گذشت. سریالی ۴۰ قسمتی که پرهزینه ترین سریال تاریخ تلویزیون شد. میرباقری بعد از ۳ بار بازنویسی فیلمنامه، فروردین ۸۳ ساخت سریال را شروع کرد و خرداد ۸۸ آن را تمام کرد. ۲۰۰ بازیگر، ۲۰۰۰ سیاهی لشگر، ۱۴۳۰ نفر عوامل پشت دوربین، ۷ هزار مترمربع دکور، ۱۲۲ لوکیشن، ۷۰۰ سکانس، ۲۴۰۰ دقیقه فیلمبرداری و …اعداد به تنهایی، عظمت کار میرباقری را نشان می دهد.)

میرباقری کارنامه بلندبالایی در سینما ندارد ولی وزنه مهمی در عرصه نمایش است. او با اینکه فقط ۳ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است اما ۲ بار داور جشنواره فیلم فجر بوده است. یک بار در سال ۱۳۷۷ و یک بار هم ۵ سال پیش در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۸٫ ضمن اینکه چندین بار هم داور جشنواره های تئاتر مثل تئاتر فجر شده است.

داوود میرباقری:مختارنامه فراتر از توان ما بود

آنچه در «مختارنامه» اتفاق افتاد فراتر از بضاعت و توان ما بود و قدرت جادویی عشق ما را راه می‌انداخت. عرب‌نیا در این سریال نزدیک به ۵۰۰ سکانس بازی داشت و در ۹۰ درصد این کار پرتحرک و دشوار حضور داشت. به دلیل جوهر، عشق و انگیزه بود که ما موفق شدیم کاری بسازیم که در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند.

شروع میرباقری

داوود میرباقری مهندسی معدن از دانشگاه امیرکبیر تهران است. میرباقری پس از گذراندن یک دوره سه ساله هنرآموزی تئاتر در «تئاتر شهر» در سال ۱۳۵۹ فعالیتش در تئاتر و همزمان در تلویزیون را آغاز کرد. او اولین بار سینما را با نویسندگی و کارگردانی فیلم «آدم‌برفی» تجربه کرد. فیلمی که تا مدت‌ها توقیف بود و پس از رفع توقیف اکران شد. از مهمترین سریال‌های تلویزیونی وی سریال امام علی(ع) است که مربوط به دوران حکومت علی بن ابی طالب (ع) است، این سریال محصول سال ۱۳۷۵–۱۳۷۰ است.

و حدود ۶ سال از زندگی میرباقری صرف ساخت سریال (مختارنامه) شده‌است

میرباقری در مرداد ۱۳۹۰ از ساخت فیلمی با محوریت زندگی سلمان فارسی خبر داد. این کارگردان در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در سال ۱۳۹۶ استادی افتخاری دانشگاه صدا و سیما به وی اعطا شد. در مراسمی که با تلاش انجمن تجلیل از چهره‌های هنری و فرهنگی شاهرود با همکاری سیما فیلم در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور جمعی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون و فرماندار- شهردار- اعضای شورای شهر و نماینده مردم شاهرود جمله برگزار شد از خدمات میرباقری در زمینه فرهنگ و هنر تجلیل بعمل آمد. به پاس خدماتش بلواری در شهر بسطام به نام بلوار داوود میرباقری نام گذاری گردید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است