روزنامه صبا

روزنامه صبا

کاگردان «کوزوو»:

نخواستم به هر قیمتی از بیننده خنده بگیرم


هاشمی طبا معتقد است که کمدی از سخت‌ترین ژانرهاست اما با این حال در «کوزوو» هیچ تلاشی برای خنداندن مخاطب نکرده است.

«کوزوو» عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی میثم هاشمی‌طبا است که از ۲۰ مردادماه روی پرده سینماها رفته است. هاشمی طبا در نخستین تجربه فیلمسازی خود به سراغ ژانر کمدی رفته  است و بازیگران حرفه‌ای و چهره‌های سینمایی را جلوی دوربین برده است و به این ترتیب شانس خود را در فروش نخستین فیلمش بالا برده است و حضور متفاوت کوروش تهامی بازیگر نقش اول این فیلم که برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده، بر جذابیت بیشتر این فیلم برای مخاطب افزوده است.

اما کارگردان کوزوو معتقد است که اکران این فیلم کمدی در ایام محرم و افزایش سفرهای تابستانی مردم در شهریورماه و همچنین افزایش مبتلایان به ویروس کرونا شرایط سختی را برای اکران نخستین فیلم او پدید آورده است.

روزنامه صبا با میثم هاشمی طبا کارگردان فیلم «کوزوو» گفتگویی کرده‌ است که می‌خوانید:

فیلم «کوزوو» در شرایطی وارد چرخه اکران شده است که همچنان بحران در اکران فیلم‌های سینمایی را شاهد هستیم. در این شرایط استقبال مخاطبان را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

ما در شرایط سختی برای اکران قرار داریم. از طرفی هنوز بیماری کرونا تمام نشده است و مجدد وارد موج جدیدی از آن شده‌ایم که آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از آن بالا رفته است و از طرف دیگر در ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قرار داریم و همواره در این ایام تعداد مخاطبان سینماها ریزش قابل توجهی دارد.

از سوی دیگر در ماه پایانی تابستان هم هستیم که معمولا بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند از تعطیلات آخر تابستان حداکثر بهره را ببرند. بنابراین تعداد مخاطبان سینما در شهریورماه هم کمتر از همیشه می‌شود. اگر نگاهی به جدول فروش بیندازید، خواهید دید که وضعیت بسیاری از فیلم‌ها در این شرایط مساعد نیست و تنها تعداد معدودی از فیلم‌ها، فروش قابل توجهی دارند. با این حال خدا را شاکرم که فیلم کوزوو در همین مدت زمان کوتاه ۱۰ روزه با استقبال خوبی روبرو شده و در این مدت جزو پنج فیلم پرفروش بوده است.

زمان اکران این فیلم برای خودتان رضایت‌بخش بود؟

فیلم «کوزوو» یک فیلم کمدی و مفرح است و خود ما هم چندان موافق اکران آن در ایام بعد از سوگواری امام حسین (ع) نبودیم و به همین دلیل تا قبل از شروع اکران که ۲۰ مردادماه بود، به احترام این ماه سیاه پوش هیچ گونه تبلیغاتی نداشتیم و این موضوع بر میزان مخاطب این فیلم تأثیرگذار است. کار اطلاع‌رسانی را فقط یکی دو روز قبل از اکران در فضای مجازی شروع کردیم.

خودتان خواستید که تبلیغات فیلم محدود به فضای مجازی باشد؟

ما یک گروه فیلمسازی مستقل هستیم و فیلم «کوزوو» با صرف هزینه‌ای بسیار و بدون هیچ پشتوانه و حمایتی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ساخته شد و به همین دلیل مزایایی که فیلم‌های دیگر دارند ما برخوردار نبودیم. ما در سطح شهر حتی یک بیلبورد هم نداریم و بنا بر احترام به قوانین کشورمان حتی در شبکه‌های خارجی هم هیچ گونه تبلیغاتی انجام ندادیم، در حالی که بستر آن فراهم بود و می‌توانست فروش این فیلم را چندین برابر کند.  بنابراین تنها به تبلیغات در فضای مجازی بسنده کردیم و به لطف خدا استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

بازیگران این فیلم مجموعه‌ای از بازیگران حرفه‌ای سینما و کمدین‌های محبوب مردم هستند و کوروش تهامی نیز برای نخستین بار در یک نقش کمدی ظاهر شده است، انتخاب بازیگران را بر چه اساسی انجام دادید و چطور به این ترکیب رسیدید؟

ما تلاش کردیم ساختارشکن رفتار کنیم و به همین دلیل برخی بازیگران این فیلم برای اولین بار نقش‌هایی را ایفا می کنند که قبلا مشابه آن را در کارهایشان شاهد نبوده‌ایم. به طور مثال از فرهاد آییش به عنوان بازیگر پیشکسوت، کارهای طنز متفاوتی را دیده بودیم اما در این فیلم حضوری متفاوت‌تر از گذشته دارد و فکر می‌کنم یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های دوره حرفه‌ای خود را تجربه کرده‌ است.

همچنین کوروش تهامی بازیگر دیگر این فیلم نیز برای اولین بار نقش طنز را تجربه می‌کند که با توجه به بازخوردهای خوبی که داشتیم، برای مخاطب هم راضی‌کننده بوده و بازی موفقی در این نقش داشته است.  وقتی بازیگری با تجربه کارهای طنز مقابل دوربین یک فیلم کمدی می رود، مخاطب عادت دارد که به بازی این بازیگر بخندد اما من به عنوان فیلمسازی که نخستین تجربه سینمایی‌ام است، با انتخاب یک بازیگر که تجربه کار طنز و کمدی را نداشته، ریسک بزرگی را انجام دادم. من به توانمندی کوروش تهامی در ایفای طنز شک نداشتم و از او خواستم تا این نقش را بازی کند و معتقدم که کوروش تهامی در نقش اصلی این قصه به خوبی از پس اجرای آن برآمده است.

شما برای نخستین فیلم بلند سینمایی خودتان به سراغ ژانر کمدی رفتید دلیل این انتخاب چه بود؟ علاقه‌مندی به آثار کمدی یا فروش فیلم در گیشه؟

کار قبلی من «نفس‌های آرام» یک درام عاشقانه و اجتماعی بود. یک فیلم بلند ویدیویی که به لحاظ انتخاب بازیگران، عوامل پشت صحنه ودیگر امکانات، در سطح یک فیلم سینمایی ساخته شد. اما در فیلم  «کوزوو »که نخستین تجربه سینمایی من است، تلاش کردم ساختارشکن رفتار کنم. من یک معمار هستم و یک معمار در حیطه فعالیت خود همه چیز طراحی می‌کند و می‌سازد. از خانه مسکونی گرفته تا مجتمع‌های اداری و فرهنگی وغیره. بنابراین معتقدم که یک فیملساز هم نباید خودش را در یک چارچوب محدود کند که فقط تاریخی بسازد یا فقط کمدی یا درام.

فیلم «کوزوو» در چه شرایطی ساخته شد و با چه چالش هایی مواجه بود؟

ما فیلم «کوزوو» را در شرایط سختی ساختیم انرژی که صرف این کار کردیم  شامل وقت و هزینه بود و شاید اگر این انرژی را در شرایط غیر از شیوع کرونا صرف می‌کردیم، کار با یک سوم وقت و هزینه انجام می‌شد. ما این فیلم را در دورانی ساختیم که واکسن نبود و روزانه چند صد نفر از هموطنانمان جانشان را از دست می‌دادند و این شرایط کار را برای ما سخت می‌کرد.

اگر فیلم «کوزوو» در گیشه موفق نباشد و انتظار مخاطب را برآورده نکند، در فیلم بعدی باز هم به سراغ این ژانر کمدی خواهید رفت یا ژانرهای دیگری را امتحان می‌کنید؟

در زندگی همه آدم ها هر لحظه عمرشان تجربه است و فیلمسازی هم همین طور است. با ساخت فیلم در ژانر کمدی یک تجربه خیلی ارزشمند و گران بهایی را کسب کردم ولی نمی‌توانم بگویم فعالیت بعدی من در چه ژانری است. من یازده فیلمنامه در ژانرهای مختلف نوشته‌ام که خیلی از آنها بر اساس رمان‌هایی است که خودم نوشته‌ام که رمان «شاهزاده» درباره دوره تاریخی حمله مغول به ایران تازه به پایان رسانده‌ام اما بستگی به حال خودم در زمان ساخت فیلم بعدی و شرایط موجود دارد که آیا شرایط آن فراهم هست یا خیر. اما به طور کلی من ژانر تاریخی را خیلی دوست دارم و فیلمنامه «خواب شیرین فرهاد» را بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ام و قرار بود که با آقای محمدعلی نجفی این فیلمنامه را مشترک کار کنیم و هنوزهم در حال بازنویسی هستیم. فکر می‌کنم وامیدوارم این اثر تاریخی را در قالب سریال نمایش خانگی بتوانیم بسازیم.

 

فاطمه حمیره

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است