روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد شیری:

کارگردانان ریسک سپردن نقش به آدم‌ها را ندارند


بازیگر تلویزیون معتقد است که، متاسفانه در کشور ما کارگردانان ریسک سپردن نقش به آدم‌ها را ندارند.

 روزنامه صبا – محمد شیری، بازیگر سینما و تلویزیون در توضیح فعالیت این روزهای خود بیان کرد: از آذرماه سال ۹۹ مشغول بازی در سریال جیران هستم و در کنار این مجموعه در سه قسمت از سریال خاتون نیز حضور پیدا کردم که البته هرچند نقشم کوتاه بود اما خوب دیده شد.

بازیگر فیلم سینمایی دادشاه (حبیب کاوش ۱۳۶۲) در پاسخ به این پرسش که چرا چندسالی از آخرین حضور سینمایی‌اش می‌گذرد بیان کرد: نه این که بخواهم همه را محکوم کنم اما متاسفانه سینما تا اندازه زیادی به سمت باندبازی و گروه بازی رفته است و ما هم تا سنی توان و صورت و چهره مقبول آن را داریم بر این اساس اگر از حلقه بیرون باشیم شانسی برای حضور نخواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما کارگردانان ریسک سپردن نقش به آدم‌ها را ندارند؛ مثالش خود من. اگر نگاهی به کارنامه کاری من (که از تئاتر شروع کردم) بیاندازید، تمام کارهایم (به جز یکی) همه جدی بوده اند اما بعد از آن که چند سریال ۹۰ قسمتی که کمی طولانی بود و یکی و دو نقش کمدی را بازی کردم، انگار برچسب کمدی‌کاری به من خورد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی کیمیاگر (علی‌اصغر سنجری۱۳۵۳–۱۳۵۲) تصریح کرد: نه این که کار کمدی بد باشد این بد است که دائم برای یک مدل بازی انتخاب شوی و این در حالی است که اگر من در نقش‌های منفی و جدی کار می‌کردم؛ شاید موفق تر عمل می‌کردم.

برای خوب بودن یک نقش اول از همه فیلمنامه خوب مهم است

این هنرمند پیشکسوت اظهار داشت: بعد از ۵ دهه حضورم در هنر یعنی سینما و تئاتر و تلویزیون هنوز نقشی که می‌خواستم هنوز پیدا نشده است.

شیری در پاسخ به این پرسش که نقشی که می‌خواسته چه مختصاتی داشته است، بیان کرد: نقش خاصی است که نمی‌توانم توضیحش بدهم؛ بسیاری بازی ها و نقش ها را وقتی اجرا می شوند و می‌بینم با خودم می گویم اگر من جای این نقش بودم به شکلی دیگر آن را اجرا می کردم.

بازیگر فیلم سینمایی شمعی در باد (پوران درخشنده ۱۳۸۲) در توضیح ملزومات یک نقش خوب بیان کرد: برای خوب بودن یک نقش اول از همه فیلمنامه خوب مهم است و نقشی که به من بخورد.

وی افزود: در سینما هم باز پیشنهادات کار به من حضور در طنز موقعیت بود؛ و ما چاره ای جز کار کردن نداریم چرا که باید زندگی مان بچرخد و اگر کار نکنیم مریض می شویم؛ امیدوارم قبل از این که از این دنیا بروم بتوانم نقش و موقعیت بازی ای که همیشه دوست داشته ام را تجربه کنم.

به چه قیمتی برخی کار می‌کنند و دیگران کنار گذاشته می‌شوند؟

بازیگر مجموعه جوکر (احسان علیخانی ۱۴۰۱) بیان کرد: اساسا و به لحاظ عملکرد سینما و نمایش خانگی فرقی ندارند؛ گروهی هستند که هم در سینما و هم در نمایش خانگی پشت سرهم کار می کنند؛ بخیل نیستم و خوشحال هم می شوم همکارانم سر کار باشند اما این که به چه قیمتی برخی کار می کنند و دیگران کنار گذاشته می شوند بعضا اخلاقی نیست و شیطنت هایی از همکاران خودمان هست که دور از فرهنگ و ادب است.

شیری خاطرنشان کرد: چهارسال پیش من را برای تله فیلمی خواستند و در آن چند روز اول کار متوجه نگاه های متعجب کارگردان شدم؛ ایشان بعد از سه روز به من گفت «من را ببخش» و دلیلش را این گونه عنوان کرد: «سه سال قبل نقشی کاملا مناسب شما در سینما بود و من خواستم شما را برای بازی در آن صدا کنم اما آنجا به من گفته شد که این آدم را نیاورید چراکه نظم گروه را به هم می زند و دیر می آید و… و این چند روز دیدم که اصلا این گونه نیستی».

بازیگر نمایش تل (هادی اسلامی ۱۳۴۹) ادامه داد: می‌خواهم بگویم مسائلی از این دست در کار ما هست و این بی اخلاقی ها در جامعه و صنوف ما هم مانند صنوف مختلف به وجود آمده است؛ امیدوارم که نه تنها صنف ما که همه صنوف به خودمان بیاییم. من در این میان نگران نسل آینده هستم نسلی که با بی اخلاقی و مسائلی از این دست رشد می کنند.

کسی که کار هنری می‌کند از جامعه الهام می‌گیرد

شیری در پاسخ به این پرسش که چرا کمدی های امروز همانند کمدی های دو دهه قبل قابل قبول نیستند، بیان کرد: در کار ما باید حال تماشاچی خوب باشد؛ اصولا نویسنده و کارگردان و کسی که کار هنری می کند از جامعه الهام می گیرد. وقتی من به عنوان یک نویسنده میخواهم داستانی را نقل کنم، شرایط جامعه ام بر ذهنم اثر پررنگی دارد.

وی افزود: طنز امروز یک نیاز محتوایی برای جامعه است که باید در تولیدات گنجانده شود؛ امروز نیاز مردم جامعه ما به خنده بسیار پررنگ است. مردم در کوچه و خیابان به ما می گویند که همچنان منتظر ادامه مجموعه هایی چون برره، چارخونه، ساختمان پزشکان هستند و امیدوارند اتاق‌های فکر و مسئولان تصمیم ساز به این موضوع توجه کنند که مردم به خنده نیاز دارند.

بازیگر تئاتر میرآب (کریم اکبری‌مبارکه ۱۳۶۰) تصریح کرد: چهره بودن من در جامعه آزارم می دهد چون برخی فکر می کنند من وضع مالی بسیار خوب یا به منابع قدرت دسترسی دارم و دائم در مواجه هایمان از بابت مشکلات معیشتی و امثال آن اظهار ناراحتی دارند. موضوعی که به شخصه برایم ناراحت کننده است.

این هنرمند در انتها و با تاکید بر اهمیت فعالیت های صنفی یادآور شد: قبل از تشکیل موسسه هنرمندان پیشکسوت بی جا و بی خانمان بودیم اما امروز به مدد این موسسه و مدیر دلسوز آن آقای عظیمی و همه کسانی که برای هنرمندان وقت می گذارند، ده سال است که جایی و جایگاهی داریم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است