روزنامه صبا

روزنامه صبا


جشنواره فجر باعث اتحاد اهالی سینما، رونق و تولید بیشتر می‌شود


«محمد گبرلو» کارشناس سینما، با بیان اینکه جشنواره فجر باعث اتحاد اهالی سینما، رونق و تولید بیشتر می‌شود، گفت: فکر می‌کنم با مدیریت جدید تحولی در سینما به وجود بیاید.

 

برخی مطرح می‌کنند جشنواره فیلم فجر کمرنگ شده است یا می‌گویند شرکت نمی‌کنیم من فکر می‌کنم این تنها جشن رسمی، معتبر و متناسب با سینمای ایران است که می‌تواند باعث اتحاد اهالی سینما، رونق و تولید بیشتر شود بنابراین ما جشنواره امسال را در چند بخش می‌توانیم مورد رصد قرار دهیم.

یکی اینکه جشنواره در دولت جدید برگزارمی‌شود که این دولت برخلاف دولت‌های دیگر شعار‌های اصولگرایی دارد و سعی می‌کند که تحول را در فضای کشور ایجاد کند بنابراین طبیعی است که این شخم در سینمای ایران هم زده می‌شود و ما خروجی آن را باید ببینیم.

فکر می‌کنم با این مدیریت جدید تحولی در سینما به وجود بیاید. چون واقعیت این است که در چهل سال گذشته سینما همیشه دچار مشکلات اساسی بسیاری بوده است و هیچ مدیری هم نتوانسته این مشکلات را حل کند بنابراین می‌توانیم به این جریان جدید امیدوار باشیم چرا که سال‌ها همین جریان جدید، معترض سینما بودند و در بیانیه‌های متعدد اعلام می‌کردند که سینما‌ها باید تعطیل شود و یا شخم دوباره در زیربنای آن زده شود.

همان گروهی که چه درست، چه غلط مخالف بودند حالا در راس کار قرار گرفته‌اند. باید منتظر بمانیم و ببینیم همین آقایانی که چهل سال مخالف سینما بودند چه نوع سینمایی را می‌پسندند و چه سینمایی را الگو قرار می‌دهند. بعد آن زمان است که ما می‌توانیم تحلیل و ارزیابی کنیم. چون به طور طبیعی تمام کسانی که در راس سینما قرار گرفته‌اند به جز وزیر ارشاد مابقی کارشناس سینما هستند و سال‌هاست با سینمای ایران آشنایی دارند. کسانی هستند که همیشه در سینمای ایران حضور داشتند، اما همیشه معترض بودند و حالا همان‌ها در راس هرم قرار گرفته‌اند. هرچند خودشان گاهی اشتباهی می‌کنند. برای مثال چندین روز پیش منتقدی فیلمی را به طریقی تماشا و اظهار نظر کرده بود، این منتقد یادش رفته است که تا دیروز منتقد سینما بوده، اما امروز کارمند سازمان سینمایی محسوب می‌شود.

شما زمانی که در شورای پروانه ساخت یا نمایش قرار می‌گیرید دیگر نمی‌توانید منتقد آن مجموعه باشید. چون جزو آن تیم محسوب می‌شوید. برای مثال آقای «سعید مستغاثی» سال‌ها سینمای ایران را رد می‌کردند و قبول نداشتند، اما حالا در اظهار نظراتشان مسائلی را مطرح می‌کنند که قابل پذیرش نیست. شما امروز در آن تیم هستید پس باید در صدد اصلاح آن بربیایید و اگر اشکالی هست آن را از درون حل کنید.

من فکر می‌کنم اتفاق مهم دیگری که امسال در حال رخ دادن است بحث انتخاب فیلم هاست چرا که هئیت انتخاب جزو هیئتی است که با سیاست‌های مجموعه جدید هماهنگ است، اما فیلم‌ها در سال‌های قبل تولید شده‌اند و این نکته‌ی خیلی مهمی است. اگر فیلم‌هایی که انتخاب شده متناسب با اندیشه و افکار سیاست‌های جدید باشد، عالی است، چون ما با سیاست‌های سینمایی تیم جدید آشنا می‌شویم. اما اگر این فیلم‌ها منتخبشان نیست، این سوال اساسی پیش می‌آید که بر چه اساسی گزینش داشته‌اند.

تیمی که آقای «بهروز افخمی» و نمایندگان انتخابی آن را تشکیل می‌دهند امسال برخی از فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌اند که سال گذشته همین افراد منتقد این نوع سیاست‌ها و این نوع فیلم‌ها بودند. طبیعی است من به عنوان منتقد در جشنواره حاضر می‌شوم، فیلم‌ها را می‌بینم و بحث‌ها را می‌شنوم تا به جمع‌بندی درستی برسم.

به نظرم امسال مشخص‌کننده سیاست‌های مجموعه جدید نیست و ما باید امسال از این فیلم‌ها بگذریم. حقیقتا در هیئت انتخاب سعی شده که تنوع ژانر داشته باشند به این خاطر که جشنواره اول برای آن‌ها محسوب می‌شود.

اگر نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که فیلم‌های داستانی، قصه‌پرداز، اکشن، روشنفکری و در کل همه نوع ژانر را داریم. برای مثال خانم منیر قیدی در فیلم سینمایی «دسته دختران» از زنان حرف زده، آقای مسعود کیمیایی در فیلم سینمایی «خائن‌کشی» قصه قهرمان‌پروری خودش را مطرح می‌کند و یا «دِرب» سید هادی محقق یک قصه‌ی روشنفکری است که در فضای جشنواره بیشتر طرفدار دارد. در کل باید منتظر سال بعد و سیاست‌های جدید سازمان سینمایی باشیم.

امسال قبل از شروع جشنواره حاشیه‌های متفاوتی پیش آمده که برای آن‌ها پاسخی ندارم، اما تحلیل دارم. مثلا برخی می‌گویند فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان را چرا با وجود اینکه همچنان در مرحله ساخت بود پذیرفتند. باید بگویم که این قضیه در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. وقتی یک فیلمسازی سابقه درخشان و حضوری مستمر دارد چرا باید فیلمش را کنار بگذارند. اگر هیئت انتخاب حرفه‌ای و متخصص باشند می‌توانند متوجه شوند که فیلم ارزش حضور در جشنواره را دارد یا نه. چون نکته مهمش این است که پروانه نمایش را هئیت سازمان سینمایی صادر می‌کند؛ بنابراین هئیت انتخاب در محتوای فیلم خیلی نمی‌توانند دستی داشته باشند و اگر سازمان سینمایی مجوز آن را بدهد فیلم می‌تواند در جشنواره شرکت کند.

برخی از فیلم‌ها مانند فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» آقای حمید نعمت‌الله در جشنواره حضور پیدا نکردند این فیلم چند سال است که بحث‌برانگیز شده است. من فکر می‌کنم دیگر حضور این فیلم منتفی است، چون چند سالی هست که هیئت انتخاب تصمیم ندارد این فیلم را پخش کند. متاسفانه این فیلم هردفعه به بهانه‌هایی از جشنواره کنار گذاشته می‌شود. معضل این فیلم یک معضل اساسی و جدی است که مراجع علمی باید آن را حل کنند نه کارشناس‌های سازمان سینمایی!

خانم «لیلا حاتمی» در این فیلم مو‌های سر خود را تراشیدند و بی‌حجاب بودند. هنوز خیلی از آقایان در سازمان سینمایی روی این موضوع بحث و ترس از علما و صاحب‌نظران دارند بنابراین نمی‌توانند درباره این فیلم تصمیم درستی بگیرند. من اگر جای این آقایان بودم فیلم را پخش می‌کردم و آن را بسیار دوست می‌داشتم، اما این بستگی به جرات و شهامت سیستم‌های تیم سینمایی دارد که بتوانند نظر برخی از علما را جلب کنند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است