روزنامه صبا

روزنامه صبا


«دسته دختران»؛ تنها فیلم زنانه فجر چهلم


فیلم «دسته دختران» و «هناس» تا به اینجا تنها آثاری هستند که می‌دانیم سوژه‌ای زنانه را بر پرده سینما‌ها خواهند برد.

روزنامه صبا:نام فیلم «دسته دختران» در روز‌های منتهی به جشنواره فجر بسیار به گوش اهالی سینما و اصحاب رسانه رسیده است. نامی که نه تنها به عنوان یکی از کاندید‌های احتمالی سیمرغ بلورین مطرح است، بلکه به عنوان فیلمی که کارگردانش تنها کارگردان زن جشنواره فجر دوره چهلم خواهد بود، مطرح می‌شود. جشنواره‌ای که برخلاف دوره قبلی بیش از اندازه مردانه شده است.

منیر قیدی با فیلم «دسته دختران» احتمالا سوژه جذاب جشنواره امسال باشد. کارگردانی که با فیلم دوم خود پا به جشنواره گذاشته است. او که در جشنواره سی و پنجم با فیلم متفاوت «ویلایی ها» توانست جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را دریافت کند، در جشنواره امسال به دنبال سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی خواهد بود.

جوایزی که با توجه به حضور نام‌های مشهور سینمایی در پشت نام فیلم «دسته دختران» آنچنان دور از انتظار نیست. اما حضور منیر قیدی آن هم با فیلمی در ژانر دفاع مقدس جای شگفتی دارد. زیرا به یاد نداریم که در چندین سال گذشته فیلمی در ژانر دفاع مقدس ساخته شود که کارگردان آن یک زن باشد. چه برسد به آنکه فیلم به اصطلاح اثری بیگ پروداکشن نیز لقب بگیرد.

نگاهی اجمالی به لیست کارگردانان زن حاضر در سینمای ایران خود گواه همین ادعاست. زیرا بیشتر کارگردانان از جمله نرگس آبیار، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و یا نیکی کریمی که در جشنواره گذشته با فیلم آتابای حضور داشت هرگز به سراغ ساخت اثری در ژانر دفاع مقدس نرفته‌اند.
حال این که در این دوره برخلاف دوره قبل که هفت کارگردان زن در جشنواره حضور داشتند نیز جای بسی تامل است. زیرا فیلم‌های خوبی از کارگردانان زن در دوره‌های گذشته جشنواره دیده‌ایم که ما را به این فکر وا می‌دارد، چرا جشنواره امسال این چنین مردانه شده است. البته نه از این جهت که تنها کارگردان زن جشنواره منیر قیدی است، بلکه از این جهت که سوژه‌های زنانه این دوره نیز بسیار کمتر از گذشته است.

فیلم «دسته دختران» و «هناس» تا به اینجا تنها آثاری هستند که می‌دانیم سوژه‌ای زنانه را بر پرده سینما‌ها خواهند برد. این در حالی است که در دوره گذشته یازده اثر حاضر در جشنواره سوژه‌های خود را زنان قرار داده بودند. البته اگر از این قضیه که دوره سی و نهم یک استثنا باشد، بگذریم و نگاهی به ادوار مختلف جشنواره بیاندازیم متوجه می‌شویم که چرا زنان حضور کم رنگی در جشنواره فجر داشته‌اند.

برای درک بهتر این جریان بهتر است نگاهی به دوره‌های قبلی جشنواره بیاندازیم و بدانیم که در هر دوره چند کارگردان زن در جشنواره حضور داشته‌اند. به جز دوره چهلم که منیر قیدی تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره است و دوره گذشته که گفته شد هفت کارگردان زن در آن حاضر بودند در دوره سی و هشتم یک نفر، در دوره سی و هفتم چهار نفر، در دوره سی و ششم یک نفر و در دوره سی و پنجم نیز پنج کارگردان زن در جشنواره حاضر بوده‌اند.

با حسابی ساده از میان میانگین ۳۰ فیلم حاضر در هر دوره که در مجموع ۱۵۰ فیلم خواهد بود، تنها ۱۹ فیلم سهم زنان بوده است. آماری که نشان می‌دهد چرا به جشنواره فجر می‌توان لقب جشنواره مردانه داد.

اما نکته جالب‌تر آن است که از پنج دوره گذشته در سه دوره آن تنها یک کارگردان زن در جشنواره حاضر شده است. اتفاق که امیدواریم در جشنواره‌های بعدی نیافتد و زنان سهم بیشتر از جشنواره داشته باشند.

البته در انتها باید ذکر کرد که، گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که در جشنواره امسال برخلاف دوره‌های قبل که مردان بزرگترین سهم از دریافت سیمرغ بهترین فیلم را داشته‌اند، سیمرغ بهترین فیلم به «دسته دختران» منیر قیدی برسد. فیلمی که می‌توان گفت با توجه به کارنامه قیدی درساخت فیلم ویلایی‌ها و البته فیلمنامه ابراهیم امینی شانس بالایی برای درخشیدن در جشنواره امسال دارد.

امیر محمد بهامیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است