روزنامه صبا

روزنامه صبا

حسین دارابی:

«هنــاس»؛ ایستادگی روی‌یک تصمیم است


علی دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هناس» در گفت‌وگویی با روزنامه صبا به سوالات ما در خصوص این فیلم و چالش‌هایش پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه صبا: «هناس» یک ادای احترام به زنان ایرانی است، زنانی که در دل بحران‌ها و چالش‌های متعدد همچنان ایستاده و با صلابت پیش می‌روند.
علی دارابی سازنده «مصلحت» این بار به سراغ یک بیوگرافی ملتهب رفته است. بیوگرافی که با بازی بهروز شعیبی و مریلا زارعی پیش می‌رود.

فیلم سینمایی «هناس» دومین همکاری شما با محمدرضا شفاه است. کمی در خصوص این همکاری بگویید.

کار کردن با آقای شفاه بسیار لذت‌بخش است. دوستی من و ایشان به سال‌های دور برمی‌گردد. ما همکاری‌های زیادی در باشگاه فیلم سوره داشتیم و فیلم‌های کوتاه بسیاری را کار کردیم. علاوه بر رفاقت و دوستی قدیمی که بین ماست یکی از ویژگی‌های ایشان این است که خودشان تحصیل کرده سینما از فرانسه هستند و هم سینما را خوب می‌شناسند. ما از انتخاب سوژه، نوشتن و پخته شدن فیلمنامه گرفته تا انتخاب بازیگران، درآمدن فضای فیلم و موسیقی باهم مشورت می‌کنیم. آقای شفاه در تمام مراحل کار کنار من هستند. واقعا نظر ایشان برای من اهمیت دارد چرا که به فیلم چیز‌های بسیاری اضافه می‌کنند و کیفیت کار را بالاتر می‌برند. با تمام مشکلات و چالش‌هایی که در ساخت فیلم وجود داشت ایشان مثل کوه پشت من و کار بودند. امیدوارم این همکاری سالیان سال ادامه‌دار باشد.

اولین فیلم بلند شما «مصلحت» بود که بسیار فیلمنامه الگومند و اصولی داشت. باتوجه به تجربه قبلی‌تان آیا پرداختن به موضوعات خاص ارزش و آورده‌ای دارد یا بهتر است به سمت سوژه‌های کلیشه‌ای رفت؟

سوژه «مصلحت» خاص بود و خط قرمز‌هایی در آن وجود داشت. روی فیلمنامه آن بسیار کار کرده بودیم. به هر حال دست‌گذاشتن روی سوژه‌های خاص مخاطب را درگیر می‌کند، اما این دلیل نمی‌شود که فقط فیلمی جذاب باشد که سوژه‌اش خاص است. به عقیده من اگر فیلمساز سراغ سوژه‌های کلیشه‌ای هم برود، اما نوع زاویه نگاه و روایتش خاص و هنرمندانه باشد می‌تواند موضوعات کلیشه‌ای را هم جذاب کند. در تاریخ سینما کار‌های زیادی داریم که نویسنده‌ها و کارگردان‌های مختلف روی آن دست گذاشته‌اند و یک داستان تکراری را هرکسی به سبک خودش روایت کرده است که فیلم‌های درخشانی شده‌اند. به هرحال تیزهوشی کارگردان و نویسنده می‌تواند حتی سوژه‌های کلیشه‌ای را هم جذاب کند.

مضمون و محتوای فیلم «هناس» چیست؟ قصد داشتید در «هناس» به چه موضوعی بپردازید.

«هناس» تجربه بی‌نظیری در مسیر تجربه نشده و چالش جدیدی برای تیم فیلمسازی ما بود. ساخت این کار حدود یک سال ونیم طول کشید. ما تمام تلاشمان را کردیم که خوب از پس آن بربیاییم. منتظر هستیم تا نگاه منتقدان و روزنامه‌نگاران را به «هناس» بخوانیم. به دلیل این‌که با گروه‌های مختلف فیلم را دیده‌ایم به نقاط قوت و ضعف آن واقف هستیم. ممکن است براساس نظراتی که در جشنواره می‌گیریم تغییراتی برای اکران عمومی در فیلم ایجاد کنیم. در کل امیدوارم شاهد واکنش‌های خوب از مخاطبین باشیم.

اساسا دغدغه‌تان در این فیلم چه بود؟

در واقع کلیت داستان به این اشاره دارد که روی تصمیماتی که در زندگی می‌گیریم ایستادگی کنیم. به قول معروف اگر تصمیمی قطعی گرفتیم باید هزینه‌اش را بپردازیم و پای حرفمان باشیم. این به نظرم مهم‌ترین دغدغه فیلم «هناس» بود.

آیا باید از مریلا زارعی و بهروز شعیبی منتظر کاراکتر‌های تکراری باشیم یا نقش‌های متفاوتی را از آن‌ها خواهیم دید؟

هر فیلمساز و کارگردانی دوست دارد بازیگر در فیلمش بازی و نقش جدیدی را ایفا کند. حقیقیتا من هم این دغدغه را داشتم. وقتی بهروز شعیبی و مریلا زارعی را انتخاب می‌کردم دوست داشتم بازی‌هایی که در فیلم من می‌شود مختص به این کار باشند. به هر حال هر بازیگری یک توانمندی و ظرفیتی دارد. این دو بزرگوار که بازیگران خوب سینمای ایران هستند خیلی با دغدغه سر فیلم ما آمده بودند. با وجود این‌که من فیلمساز جوانی بودم و رزومه زیادی نداشتم، اما به من اعتماد کردند. به نظرم با تلاش آن‌ها توانستیم کاری متفاوت را ارائه دهیم.

کمی در خصوص چالش‌های ساخت فیلم آن هم در شرایط کرونا بگویید.

از زمان پیش‌تولید، یک تیم پزشکی باید به گروه‌های فیلمسازی اضافه می‌شد. با وجود تمام رعایت‌ها یکی از افراد کلیدی پروژه ما به کرونا مبتلا شد. این معضلاتی بود که تمام فیلمسازان با آن مواجه شدند، اما علاقه به تولید اثر باعث شد همه ما این مصائب را به جان بخریم تا بتوانیم محصولاتی جدید تولید کنیم و چراغ سینما را روشن نگه داریم.

به نظر شما فیلم «هناس» اثر جشنواره‌پسندی است؟

تلاش ما این بوده که «هناس» واجد ویژگی‌های موردنظر منتقدان و اهالی سینمارو باشد. اما در عین حال برایمان اهمیت داشت که فیلم با وجود داشتن خصیصه‌های هنری و حرفه‌ای به گونه‌ای باشد که در دید مخاطب عام هم مقبول و دوست‌داشتنی دیده شود. در کل امیدواریم که فیلم مورد استقبال واقع شود.

چه چیزی در این فیلم است که فکر می‌کنید هم می‌تواند مردم و منتقدان را راضی می‌کند و هم در کارنامه کاری شما یک اثر ماندگار شود؟

«هناس» یک فیلم بیوگرافیک است که جزو مهم‌ترین موضوعات دو دهه گذشته کشورمان محسوب می‌شود. فیلمی است که واقعیت‌های زندگی افراد واقعی را به تصویر می‌کشد. زندگی آدم‌های مهمی که جزو شخصیت‌های برجسته روزگار ما محسوب می‌شوند. فکر می‌کنم در طول زمان، «هناس» فیلم مهمی خواهد شد و این مهم‌ترین المان و ویژگی فیلم در حوزه ماندگار بودن است.

تبسم کشاورز

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است