روزنامه صبا

روزنامه صبا

رو‌ح‌الله زمانی بازیگر فیلم «موقعیت مهدی»:

شباهتم به یک شهید دلیل انتخابم شد


رو‌ح‌الله زمانی بازیگر فیلم «موقعیت مهدی» در تشریح اینکه چطور امسال به جشنواره فیلم فجر راه یافته است، گفت: به دلیل شباهت ظاهری‌ام به خسرو ملازاده (جانباز در قید حیات) از طرف محمد عسگری دستیار یک «خورشید» به آقای هادی حجازی‌فر معرفی شدم.

روزنامه صبا: روح‌الله زمانی با نقش علی در «خورشید» مجید مجیدی خوش درخشید و مقابل چهره‌های برجسته‌ای، چون علی نصیریان و جواد عزتی نقش‌آفرینی کرد. همین درخشش هیات داوران جشنواره معتبر ونیز را واداشت، جایزه موسوم به مارچلو ماسترویانی را به او بدهند. روح‌الله با «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر در چهلمین دوره جشنواره حضور دارد. این بازیگر در گفت‌وگویی با «روزنامه صبا» به سوالات ما در خصوص فیلم و چالش‌های آن پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

سینما را با «خورشید» مجید مجیدی آغاز کردید یا پیش از آن هم پیشنهادی داشتید؟

کار بازیگری را با مجید مجیدی آغاز کردم. از کودکی علاقه بسیاری به این حرفه داشتم، اما همیشه می‌شنیدم که ورود به این فضا بسیار دشوار است و پارتی و پول می‌خواهد، به همین دلیل از بازیگری زده شدم تا این‌که آقای مجیدی یک روز برای تست بازیگری به مدرسه ما آمدند و من را برای بازی در فیلم «خورشید» انتخاب کردند، در واقع می‌توانم بگویم به طور کاملا اتفاقی در این مسیر قرار گرفتم.

چه شد که برای فیلم «موقعیت مهدی» انتخاب شدید؟

به دلیل شباهت ظاهری‌ام به خسرو ملازاده (جانباز در قید حیات) از طرف محمد عسگری دستیار یک «خورشید» به آقای هادی حجازی‌فر معرفی شدم. وقتی «خورشید» را با مجید مجیدی کار کردم هرگز فکر نمی‌کردم که برای تجربه دوم در فیلم «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر که فیلمی درجه‌یک است بازی کنم. البته این را بگویم که کار کردن با حجازی‌فر را همیشه دوست داشتم چرا که او هم مانند من ترک‌زبان بود.

ترجیح می‌دهید بیشتر در چه ژانری بازی کنید؟

دوست دارم هر مدل نقشی را بازی کنم، اما «موقعیت مهدی» و این ژانر برایم بسیار جذاب بود. اصلا فکر نمی‌کردم که دومین کارم این باشد. البته این را بگویم که برای رسیدن به این نقش، هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی بسیار به من کمک کردند.

آیا در انتخاب نقش‌ها کسی به شما کمک می‌کند و یا از کسی مشورت می‌گیرید؟

محمد عسگری مانند یک رفیق و برادر بزرگ‌تر برای من است. در انتخاب کار‌ها همیشه به من کمک می‌کند. هر کاری را که می‌خواهم قبول کنم از ایشان کمک می‌گیرم و حرفشان برایم سند است.

از چالش‌های نقش خسرو ملازاده بگویید؟ آیا صحنه‌هایی در فیلم بود که برایتان عجیب باشد؟

خسرو ملازاده که من نقش آن را در فیلم «موقعیت مهدی» ایفا می‌کردم آن زمان فقط ۱۵ سال سن داشت، این نقش بسیار برایم چالش‌برانگیز بود. فکر کردن به جوان‌هایی مثل خودم که در جنگ حضور داشتند و شهید شده بودند مرا به فکر فرو می‌برد. در حین فیلمبرداری وقتی بچه‌های جلوه‌های ویژه می‌گفتند از کنار انفجار‌ها و بمب‌ها رد شوید با وجود این‌که می‌دانستیم هیچ آسیبی به ما وارد نمی‌شود و فیلم است، اما بسیار می‌ترسیدیم. آن‌جا بود که تازه جنگ را درک می‌کردم و متوجه از خودگذشتگی شهدا می‌شدم.

یکی از صحنه‌هایی که مرا آزار داد صحنه‌ای بود که جنازه رفیقم را پیدا می‌کردم. آن‌جا بود که به این فکر کردم چقدر سخت است جنازه رفیق یا خانواده‌ات را روی دوشت بگذاری، همین‌ها باعث شد که من بخواهم این فیلم را بازی کنم تا جوان‌ها بدانند همسن و سال‌های ما در جنگ چه سختی‌هایی کشیدند.

کار کردن با مجید مجیدی سخت‌تر است یا هادی حجازی‌فر؟

هیچ‌کدام، حقیقتا کار کردن با هر دو راحت بود، خیلی‌ها می‌گویند هادی حجازی‌فر خیلی بداخلاق است، اما واقعا اینگونه نیست ایشان به شدت مهربان هستند و تسلط بسیاری بر کار دارند. حجازی‌فر با بازیگرهایش حرف می‌زند و ارتباط خوبی برقرار می‌کند. به عقیده خودم «موقعیت مهدی» از کار‌هایی است که در کارنامه کاری من باقی خواهد ماند.

در حال حاضر مشغول چه کار‌ها و فعالیت‌هایی هستید؟

فیلم کوتاه «مادرکشی» را به کارگردانی میثم محمدخانی داشتم که به تازگی فیلم‌برداری آن به پایان رسیده است. این نقش هم مانند «موقعیت مهدی» از نقش‌های چالش‌برانگیز من بود. بعید می‌دانم حالا حالا‌ها چنین کاری به من پیشنهاد شود. در واقع «مادرکشی» و «موقعیت مهدی» باعث شد قدمی جدید در کار‌های کوتاه و سینمایی بردارم.

آیا قصد دارید بازیگری را ادامه بدهید؟

از کودکی علاقه بسیاری به بازیگری داشتم، زمانی که سن من کمتر بود گوشی را روی دیوار می‌چسباندم و از خودم مدام فیلم می‌گرفتم. آرزو داشتم که تئاتر کار کنم و یا در فیلمی نقش کوتاهی را بازی کنم. خوشبختانه به طور اتفاقی در این‌مسیر قرار گرفتم و معتقدم که خدا باید برایت بخواهد. بسیاری از هم سن و سال‌های من که در این کار بودند کناره‌گیری کردند، اما من عاشق این حرفه هستم و هرگز آن را رها نمی‌کنم.

تبسم کشاورز

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است