روزنامه صبا

روزنامه صبا

علی حضرتی نویسنده و کارگردان «شهرک»:

جـشنواره فــجر فقط اختتامیه و جوایزش نیست


علی حضرتی نویسنده و کارگردان «شهرک» در مصاحبه با روزنامه صبا گفت: اختتامیه فقط بخش جذاب یک جشنواره نیست، بلکه اکران‌های مردمی، اکران برای اهالی رسانه، برای منتقدین، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و عوامل سینما می‌تواند برای هر کارگردانی بسیار جذاب باشد.

 

روزنامه صبا: علی حضرتی علاقه نوید فلاحتی به بازیگری را دستمایه کار جدیدش قرار داده و به نظر می‌رسد که او بعد از «ساز‌های ناکوک» در دومین اثر سینمایی خود به سراغ یک قصه و سوژه متفاوت با بازی ساعد سهیلی و مهتاب ثروتی رفته است. قصه فیلم «شهرک» حساسیت برانگیز است و فیلم به درستی در مسیری قرار می‌گیرد که پیگیری مخاطب را همسو می‌کند. به گفته این کارگردان، فیلم او قصه‌ای چندلایه ولی ساده دارد، که همین خصوصیت «شهرک» را به اثری چند بعدی تبدیل می‌کند.

علی حضرتی در گفت‌وگویی با «روزنامه صبا» به سوالات ما در خصوص این فیلم و چالش‌هایش پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

از آنجایی که شما کارگردان و نویسنده «شهرک» هستید، درباره مضمون و فیلمنامه برایمان بگویید. ایده این اثر از کجا آمده است؟

در ابتدا در مورد فیلمنامه باید از اصغر عبداللهی فقید یاد کنم که طی همکاریی‌هایی که با این استاد درجه یک داشته‌ام، چه در مقام تهیه‌کننده برای فیلم‌های «خداحافظی طولانی» و «یک قناری، یک کلاغ» و چه در مقام کارگردان و نویسنده مشترک در فیلم «ساز‌های ناکوک» بسیار از ایشان آموختم. از اصغر عبداللهی کتاب درجه یکی به نام «قصه‌ها از کجا می‌آیند» منتشر شده که در آن، مراحل تبدیل و توسعه ایده به قصه و سینما را به شکل جذاب و گیرایی روایت می‌کند، اما نهایتا در این کتاب هم معلوم نمی‌شود که دقیقا قصه‌ها و ایده‌ها از کجا می‌آیند. ایده این فیلمنامه از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول، موقعیت و قواعد «شهرک» و بخش دوم، حس شخصیت اصلی فیلم «نوید و فرهاد» در آن شهرک.

مضمون «شهرک» به چه اندازه به کار قبلی شما نزدیک است؟

به نظرم هیچ شباهتی وجود ندارد، «شهرک» چه در مضمون، چه در فرم و روایت، به کلی با آثار قبلی که کار کرده‌ام متفاوت است. همین تفاوت و نو بودن، انگیزه بسیار زیادی به من و عوامل اصلی فیلم داده که حس جدیدی را با هم تجربه کنیم.

کمی از همکاری با علی سرتیپی به عنوان تهیه‌کننده کار بگویید.

سرتیپی را از قدیم می‌شناختم و فعالیت حرفه‌ای ایشان را چه به عنوان تهیه‌کننده و چه در مقام مدیریت دفاتر پخش، تحسین می‌کردم. «شهرک» بسیار همکاری خوب و حرفه‌ای بود. ایشان از ابتدا همدلانه، با انرژی بسیار خوب و مشورت‌های حرفه‌ای تاثیر بسیاری در هموار شدن مسیر ساخت این اثر داشتند.

دلیل انتخاب بازیگران و رسیدن به این ترکیب چه بود؟

ما یک پیش‌تولید تقریبا فشرده داشته‌ایم و با تیم حرفه‌ای و خوب گروه کارگردانی و تولید به ترکیب عوامل بسیار خوبی در پشت صحنه رسیدیم، همچنین به ترکیب بازیگرانی که ایده‌آل این فیلم و گزینه‌های اول من بودند.

در خصوص مشکلات ساخت فیلم، کمی برایمان توضیح دهید.

شرایط واقعا سخت و طاقت‌فرسا بود. همه عوامل پشت‌صحنه با دو یا سه ماسک بیش از دوازده ساعت فعالیت می‌کردند. نگرانی از سلامت بازیگرانی که جلوی دوربین بی‌ماسک بودند و دیگر عوامل سر صحنه، همچنین تست‌های مداوم و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی کار سخت فیلمسازی را دوچندان سخت‌تر کرده بود.

به نظر شما «شهرک» اثر جشنواره پسندی است؟

به این سوال جواب مشخص و دقیقی نمی‌توانم بدهم. فارغ از سلایق جشنواره‌ها، «شهرک» می‌تواند اثر بسیار تاثیر‌گذاری باشد.

چه نکته‌ای در «شهرک» هست که فکر می‌کنید مردم و منتقدان را راضی می‌کند و هم می‌تواند در کارنامه کاری شما یک اثر ماندگار شود؟

راستش اصلا دوست ندارم خودم در مورد این اثر، نکته ویژه‌ای بگویم، ولی فکر می‌کنم قصه چندلایه ولی ساده‌ای دارد، که همین خصوصیت «شهرک» را به اثری چند بعدی تبدیل می‌کند. من فکر می‌کنم مردم از بعدی با این فیلم ارتباط بگیرند و منتقدین از بعدی دیگر، همین که یک اثر بتواند روی طیف وسیعی از مخاطب تاثیر بگذارد و به نوعی درگیرشان کند کافیست که اثر ماندگاری باشد و به حساب بیاید.

چقدر امیدوارید که فیلم شما دیده شود؟

حتما خیلی دوست دارم زحمت بازیگران و عوامل اصلی پشت صحنه که بار زیادی از فیلم روی دوش آن‌ها بوده دیده شود. امیدوارم هیات محترم داوران بتوانند همه آثار را با تمرکز و دقت زیاد ببینند و بی‌تعارف و صریح رای و نظراتشان را در جلسات اعلام کنند. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که اختتامیه فقط بخش جذاب یک جشنواره نیست، بلکه اکران‌های مردمی، اکران برای اهالی رسانه، برای منتقدین، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و عوامل سینما می‌تواند برای هر کارگردانی بسیار جذاب باشد. من فکر می‌کنم اگر یک اثر پتانسیل داشته باشد مباحث خوب و جامعی حول آن شکل خواهد گرفت.

تبسم کشاورز

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است