روزنامه صبا

روزنامه صبا

خزاعی:

پای صیانت از بانوان سینماگر ایستاده‌ایم


رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: این سازمان با تمام قوا از حقوق سینماگران و هنرمندان زنی که تحت آزار قرار گرفته‌اند صیانت می‌کند.

محمد خزاعی نهادهای بی ارتباط با سینما در این حوزه دخالت نکنند

روزنامه صبا: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در حاشیه برگزاری شب سینما و تئاتر انقلاب که شب گذشته در حوزه هنری برگزار شد درباره اینکه در حال حاضر فعالیت «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» که در واکنش به بیانیه سینماگران زن در اعتراض به خشونت و باج‌خواهی جنسی در پشت صحنه سینما تشکیل شد، در چه مرحله‌ای قرار دارد و موضع سازمان سینمایی درباره صیانت از حقوق سینماگران زن چیست، گفت: در بیانیه‌ای که صادر شد علاوه بر اشاره به اتفاق ناخوشایندی که در پشت صحنه سینما رخ داده، در اصل دوستان به کلیت ماجرا و فضای نامناسبی که ممکن است در سینما برایشان وجود داشته باشد، اعتراض داشتند. از این رو قطعاً سازمان سینمایی، دولت و وزارت ارشاد اگر کوچک‌ترین مسأله‌ای پیش بیاید قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد. اصلاً چه در حوزه سینما و چه حوزه‌های دیگر صیانت از بانوان نه تنها وظیفه ما بلکه وظیفه حاکمیت است.

وی ادامه داد: در همین زمینه با خانه سینما صحبت کردیم و آنها شورای صیانت خود را مجدداً فعال کردند و بعد هم شورای اخلاق حرفه‌ای سینما را شکل دادیم که در تمام مسائلی که مربوط به جریان اخلاق حرفه‌ای سینما می‌شود ورود کند نه اینکه صرفاً مسائل مربوط به بانوان را پوشش دهد. البته زیرمجموعه این شورا را یک کمیته قرار دادیم که فقط بانوان در آن حضور دارند و متشکل از ۲ فیلمساز زن، یک روانپزشک، یک جامعه شناس و یک حقوق دان خواهند بود. با مرکز وکلای قوه قضائیه هم صحبت کردیم که وکیل رایگان در اختیار شاکیان قرار داده شود اما تا امروز مراجعه‌کننده‌ای به سازمان سینمایی و حتی خانه سینما وجود نداشته است. اگر اتفاقی افتاده است دوستان باید بیایند و حقشان را پیگیری کنند و ما هم با تمام قوا پشتشان ایستاده‌ایم تا مسائل به سرمنزل مقصود برسد.

خزاعی یادآور شد: در کنار شکایت‌های فردی ممکن است شکل دومی هم وجود داشته باشد بر این اساس که جریانی صنفی بوده که شکل گرفته و دوستان قصد دارند بداخلاقی‌ها و آزارها و خشونت‌هایی را که ممکن است در جریان یک پروژه سینمایی و سر صحنه وجود داشته باشند، پیگیری کنند چون ممکن است به دلیل فشار کاری به برخی از عوامل صحنه توهین یا جسارت شود که این مسائل هم باید پیگیری شود و سازمان سینمایی با تمام راه‌کارهای قانونی اش آماده است شکایات هر کدام از این دوستان شورای ۵ نفره یا هرکدام از عزیزانی که این بیانیه را امضا کرده و یا حتی جزو این ۳۰۰ نفر نیستند، پیگیری قانونی کند تا به نتیجه برسد اما اگر این جریان یک جریان صنفی نیست و قرار است به یک جریان دیگری مانند یک جنبش اجتماعی یا سیاسی در کشور تبدیل شود من در جریانش نیستم و تحلیلی از این اتفاقات ندارم اما اگر جریان صنفی مطرح باشد ما در هر شرایطی از هنرمندانمان صیانت می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره تخلف سینماتیکت در جریان اختتامیه جشنواره فیلم فجر و اینکه چرا باوجود اینکه اعلام شد این سایت از سامانه سمفا خارج شده اما همچنان در حال بلیت فروشی است، توضیح داد: ما از همکاران سینماتیکت دعوت کردیم تا جلسه‌ای با هم داشته باشیم اما آنها حاضر نشدند همکارشان را که برگزیدگان جشنواره را لو داده بود، معرفی کنند. طبیعتاً سازمان سینمایی بر اساس درخواست خود سینماگران و هنرمندان مجبور بود با این اتفاق برخورد کند.

وی در پایان بیان کرد: یک اقدام، اقدام قضائی است که خود حراست آن را پیگیری می‌کند و ربطی به سازمان سینمایی نداشته است اما اقدام ما نیز این است که سینماتیکت از دایره سمفا خارج شود. در حال حاضر زیرساخت‌های مربوط به خروج سینماتیکت از سمفا در حال انجام است که در اسرع وقت و بعد از اعلام تاریخ اجرایی شدن این اقدام، سینماتیکت حداقل تا مدتی جزو سمفا نخواهد بود.

منبع:‌مهر

انتهای ‍پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است