روزنامه صبا

روزنامه صبا

نگاهی به فیلمی درباره فلسطین؛

مستند «الفبای اشغال»؛ روایتی از صداهای اکثریتِ سرکوب‌شده


مستند «الفبای اشغال: صداهای اکثریتِ سرکوب‌شده» در واقع تحلیلی جامع از حقایق و واقعیت های پنهان، حول مناقشه اسرائیلی ها و فلسطینی ها ارائه می‌کند.

روزنامه صبا: مستندی با عنوان «الفبای اشغال: صداهای اکثریتِ سرکوب‌شده» در سال ۲۰۰۶  توسط سفین اومیش و عبدالله اومیش ساخته شد و آلیسون ویر بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی «اگر آمریکایی ها می دانستند» آن را روایت کرد.

این فیلم مستند بر تاثیرات اشغال کرانه باختری رود اردن و نوار غزه توسط اسراییلی ها تمرکز دارد و وقایع آن از ظهور صهیونیسم تا انتفاضه دوم و طرح جدایی یکجانبه رژیم اشغالگر قدس را مورد بحث قرار می دهد و دیدگاه خود را از طریق ده ها مصاحبه ارائه داده و ماهیت رژیم اشغالگر قدس را زیر سوال می برد.

در این مستند با دانشمندان عمدتا آمریکایی و اسرائیلی، رهبران مذهبی، شخصیت های بشردوست و نمایندگان سازمان های غیردولتی که بیش از نیمی از آنها را یهودی ها تشکیل می دهند گفتگو می شود و آنها از بی عدالتی ها و نقض حقوق بشر ناشی از سیاست رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی انتقاد می کنند.

اگر بخواهیم در چند جمله به این مستند بپردازیم باید بگوییم «الفبای اشغال» تحلیلی جامع از حقایق و واقعیت های پنهان، حول مناقشه اسرائیلی ها و فلسطینی ها ارائه می‌کند و بسیاری از افسانه‌ها و تصورات غلط در مورد آن را از بین می‌برد.

این مستند همچنین جزییات زندگی تحت حاکمیت نظامی رژیم اشغالگر قدس، نقش ایالات متحده در درگیری ها و موانع عمده ای را که سر راه یک صلح پایدار قرار دارد، شرح می دهد. «الفبای اشغال» برخلاف هر فیلم دیگری که در مورد این مناقشه ساخته شده است، واقعیت پیچیده را با داستان گویی دقیق از طریق مجموعه ای از برش های بصری بسیار ساده توضیح می دهد و زمینه کاملی را برای درک بهتر بحث رژیم اشغالگر قدس و فلسطین به مخاطب ارائه می دهد.

در این مستند ریشه‌های درگیری با تفسیرهای تامل برانگیز دانشمندان برجسته خاورمیانه، فعالان صلح، روزنامه‌نگاران، رهبران مذهبی و شخصیت های بشردوست توضیح داده می‌شود که صدای آنها اغلب در رسانه‌های آمریکایی سرکوب شده است.

نوام چامسکی، ریچارد فالک، پل فیندلی، ایاد سراج، جف هالپر بخشی از شخصیت های مشهوری هستند که در این مستند جلوی دوربین سفیان اومیش و عبدالله اومیش می آیند و تحلیل خود را ارائه می دهند.

منبع: خبرگزاری صبا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است