روزنامه صبا

روزنامه صبا

جواد انصافی:

نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» به بچه‌ها می‌گوید چه محتوایی پشت آیین‌ها نهفته است


کارگردان نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» درباره این نمایش گفت که؛ لازم است به بچه‌ها بگوییم چه محتوایی پشت آیین‌های‌مان نهفته است.

روزنامه صبا: جواد انصافی، بازیگر و کارگردان نمایش‌های سنتی ایرانی درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر، گفت: از نیمه فروردین نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه برده‌ام. این نمایش هر روز ساعت ۱۷ اجرا می‌شود.

وی درباره گروه بازیگری این اثر نمایشی افزود: در این نمایش خودم به همراه حمید رئوف تبار، فروغ یزدان، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، امیرحسین انصافی، نیلوفر سیاری، تینا نوروزی، مرضیه محمدی، هانیه رهگذر و حسان محبیان به ایفای نقش می‌پردازیم.

انصافی درباره موضوع نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» یادآور شد: من پیش‌تر پژوهشی راجع به نوروز انجام دادم و برنامه‌ریزی کردم تا بر اساس آن پژوهش یک نمایش برای بزرگسال و یک نمایش برای مخاطب گروه سنی کودک و نوجوان تولید و اجرا کنم. نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» در کنار نگاهی که به احیای فرهنگ بومی و ملی ایرانی دارد، نگاهی علمی هم نسبت به نوروز و موضوعات مرتبط با آن دارد.

این بازیگر نقش «سیاه» در نمایش‌های سنتی با اشاره به معرفی نوروزخوانان مناطق مختلف کشور به کودکان و نوجوانان در نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان»، تأکید کرد: در این نمایش تکم‌چی‌های آذربایجان، نوروز سلطان مازندران، عروس گولی گیلان، رشکی و ماسکی استان مرکزی، میر نوروزی کردستان و آتش افروز بوشهر به مخاطبان کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. به نوعی این اثر نمایشی معرف نوروزخوانان و پیام‌آوران نوروزی به کودکان و نوجوانان است.

وی متذکر شد: لازم است که به بچه‌ها بگوییم چه محتوایی پشت آیین‌های‌مان نهفته است. چند سالی بود این بحث پیش آمد که پاپانوئل هدیه می‌دهد ولی حاجی فیروز ما گدایی می‌کند. این امر درستی نیست و اتفاق اشتباهی است که در سطح شهر رخ می‌دهد. حاجی فیروز هرگز دست دراز نمی‌کند بلکه خورجینی باز دارد که مردم هر چه دوست دارند در آن می‌اندازد و بچه‌ها نیز می‌توانند دست در آن خورچین کرده و از محتویات آن بردارند. در آخر سر هم هر چه به لحاظ مالی در خورچین باقی می‌ماند صرف فقرا و نیازمندان می‌شد. خورچین حاجی فیروز تنها خورجینی است که قرن‌ها باز است.

انصافی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما باید محتوا و مفاهیم آیین‌های خودمان را به کودکان منتقل کنیم تا آن‌ها نیز به نوبه خود این مفاهیم و محتواها را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است