روزنامه صبا

روزنامه صبا

رامین ناصرنصیر:

مردم دیگر حوصله دیدن کارهای جدی را ندارند


بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه مردم دیگر حوصله دیدن کارهای جدی را ندارند؛ تاکید کرد که؛ مردم دنبال سریالی هستند که یک ساعت به هیچ چیز فکر نکنند.

روزنامه صبا –  رامین ناصرنصیر، بازیگر سینما و تلویزیون در اظهاراتی نگاهش به جوان گرایی در سازمان صداوسیما را اینگونه توضیح داد: دوستان جدیدی که وارد سازمان شده اند را نمی شناسم اما آنچه که کاملاً واضح است این است که تلویزیون سالهاست از مطالبات مردمی عقب افتاده و این مساله دیگر پنهان نیست؛ همین امر نیز باعث شده که مخاطبان زیادی را از دست بدهد.

او در شکل گیری این معضل، دلایل متعددی را دخیل دانست و یکی از آنها را متوجه رویکردهای تلویزیون به مسائل اجتماعی برشمرد و افزود: البته فکر می کنم این موضوع ربط چندانی به مدیران تلویزیون نداشته باشد و به هر حال باید اصلاح شود. از طرفی بحران های مالی بر همه چیز به ویژه بر کیفیت کارهای تلویزیون تاثیر گذاشته است.

او جوان گرایی در سازمان صداوسیما را به فال نیک گرفت و گفت: متاسفانه کارها بودجه کمتری دارند و باید در فرصت خیلی کم و باعجله ساخته شوند که طبیعتاً این مساله بر کیفیت آثار تاثیر می گذارد؛ بنابراین مسائل تلویزیون کاملاً پیچیده است. شاید این جوانگرایی البته اگر باعث غفلت از تخصص‌گرایی نشود، بتواند حلّال برخی مشکلات باشد. نسل جوان تر بیشتر با مسائل روز جامعه در تماس اند و درک دقیقی دارند، پس شاید بتوانند در صداوسیما این مسائل را به راحتی مطرح کنند، ولی به هر حال اینکه بخواهیم ناگهان مدیران باتجربه و کارکشته را کنار بگذاریم و صحنه را خالی کنیم هم قطعاً کار درستی نیست و باید ترکیبی از تخصص گرایی و جوانگرایی در سازمان صداوسیما اتفاق بیفتد.

ناصرنصیر در ادامه درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان صداوسیما درباره شبکه نمایش خانگی و همچنین بازگشت چهره ها به تلویزیون، منوط به همسو بودن با سیاست های صداوسیما اینگونه بیان کرد: درباره بحث اول باید بگویم اتفاقاً بخش نمایش خانگی مدت هاست که زیر نظر ساترا یعنی خود سازمان صداوسیما اداره و نظارت می شود، حالا نمی‌دانم چرا به این شبکه گله و از آن انتقاد می شود؟! چون به نحوی از سوی خود صداوسیما سرپرستی می شود. یکی از مسائلی که در عرصه نمایش کشور ـ تئاتر، سینما، شبکه نمایش خانگی و گاهی هم تلویزیون ـ به چشم می خورد، این است که به جهت بحران هایی که کشور پشت سر گذاشته، بحران اقتصادی در رأس همه آنهاست و واقعاً کار کردن در این شرایط سخت شده است. متاسفانه مردم پُرمشغله شده اند و خیلی اوقات حوصله دیدن کارهای جدی را که با آن‌ فکر کنند و ذهنشان را مشغول کند ندارند، به همین خاطر است که اکثر کارها به سمت سطحی گرایی کشیده شده که فقط می خواهند برای تماشاگر تفریح و به نوعی یک فراغت آنی ایجاد کنند.

این بازیگر و کارگردان تلویزیون سپس با انتقاد از برخی آثار کمدی که به سمت شوخی های اخلاقی می روند، در عین حال تاکید کرد که با دستور و فشار هیچ کاری درست نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این ماجرا خیلی از دوستان به سمت دم دست‌ترین موضوعات و حتی شوخی های جنسی آزاردهنده می‌روند و حتی این مساله گاهی در تولیدات تلویزیون، البته در حد کمتری دیده می‌شود که به نظرم نمی توان آن را دستوری حل کرد. جامعه ای که درگیر مسائل اولیه باشد نمی تواند به مسائل جدی‌تر فکر کند و تولیدات فاخر داشته باشیم. به عنوان مثال سریال «جشن سربرون» که خود بنده هم در آن حضور داشتم با اینکه مطمئنم سریال بسیار وزین و خوبی شده است اما واقعیت را صادقانه می گویم خیلی امیدوار نیستم که در شرایط فعلی تماشاگر حوصله کند بنشیند و کار جدی این چنینی را دنبال کند. در شرایط فعلی همه به دنبال این هستند که برنامه یا سریالی ببینند که یک ساعت به هیچ چیزی فکر نکنند.

ناصرنصیر افزود: به نظرم همه چیز در یک جامعه به یکدیگر وصل است؛ بنابراین باید شرایط بهتری شود تا مردم فراغتی پیدا کنند و بتوانند به مسائلی غیر از موضوعات روزمره زندگی فکر کنند و قطعاً تاثیرش را در جامعه هنر خواهد گذاشت. جامعه ای که فرصت فکر کردن پیدا کند در عین حال آثار فاخر و جدی را مطالبه می‌کند و به تبع آن مطالبه، آثار فاخرتری هم تولید خواهد شد. همه این مسائل از جای دیگری باید اصلاح شود و با دستور و فشار، اتفاقی نمی‌افتد؛ حتی اگر ما فاخرترین آثار را بسازیم اما تماشاگر حوصله دیدن آن را نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. امیدوارم همه چیز در جهت بهبود پیش برود.

بازیگر سریال های «شهرزاد» و «معمای شاه»، درباره حضورش در سریال تاریخی «جشن سربرون» که به تازگی تولید آن به اتمام رسیده است، توضیح داد: «جشن سربرون» یک سریال در بستر تاریخی است و شخصیت های داستان تاریخی حقیقی نیستند بلکه بستری است که به حوادث جنبش مشروطه شیراز مربوط می شود و من هم نقش پزشکی را بازی کردم که مدیر یکی از بیمارستان های قدیمی شیراز و جزو رهبران جنبش مشروطه است. به نظرم این مجموعه کار جذابی است و فیلمنامه خیلی خوبی داشت. نقشم در این سریال برایم جالب بود و پیچشی در شخصیت وجود داشت که خوشم آمد. با آقای راعی هم آشنا بودم اما تا به حال به عنوان کارگردان با ایشان همکاری نداشتم. ایشان جدای از اینکه انسان شریفی هستند، کارگردان بسیار دقیق و حساسی هستند و با حداکثر حساسیت ها یک پروژه بسیار طولانی را پیش بردند. امیدوارم مردم «جشن سربرون» را دوست داشته باشند.

ناصرنصیر در ادامه مطلب بالا گفت: درست است که من بیشتر کمدی کار کردم ولی با این جنس کار هم بیگانه نبودم؛ به عنوان مثال سریال «شهرزاد» به نحوی در همین حال و هوا بود اما جنس کار «جشن سربرون» قطعا برایم متفاوت تر بود. فکر می کنم هر بازیگری برایش جالب است که تجربیات متفاوت داشته باشد و در یک قالب ثابت نماند. برای من هم جالب بود همانقدر که کار کمدی برایم جالب است ولی اینکه بتوانم در قالب های متفاوتی کار کنم برایم بسیار جذاب تر است. علاوه بر «جشن سربرون» یک سریال دیگر با عنوان «محله پرماجرا» برای تلویزیون دارم که به کارگردانی آقای فرخنده ساخته خواهد شد و هنوز شروع نشده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است