روزنامه صبا

روزنامه صبا

فرزانه نشاط‌خواه:

سلبریتی‌ها معادلات نمایش خانگی را برهم زده‌اند


بازیگر سینما و تلویزیون گفت که، معادلات سلبریتی در نمایش خانگی به خودش اجازه می دهد هر مبلغی که را از تهیه کننده طلب کند که به ضرر بازیگران است.

روزنامه صبا – فرزانه نشاط‌خواه، بازیگر سینما و تلویزیون در توضیح فعالیت‌های سینمایی خود طی دو سال گذشته بیان کرد: در این دو سال پاندمی کرونا بیکار نبودم و ورای سختی هایی که در این دوران تحمل کردم (کرونا گرفتم و مدتی بستری شدم) اما دو، سه کار تلویزیونی و نمایش خانگی را هم انجام دادم؛ یکی از این کارها سریال نقش عشق بود که آن را با آرش معیریان انجام دادم که تمام شده است.

بازیگر فیلم سینمایی جاده‌های سرد (مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۴) ادامه داد: در این مدت یک کار نمایشی به اسم بیداری در سالن قشقایی انجام دادم که داود دانشور کارگردان آن بود.

وی افزود: زمانی که مشغول کار در سریال نقش عشق بودیم اوج بحران کرونا شکل گرفت و کجدار و مریض ادامه دادیم و در یکی از همین رفت و برگشت های این سریال بود که من کرونا گرفتم و مدتی در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شدم.

هنرپیشه فیلم سینمایی مسافران (بهرام بیضایی ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰) اظهار داشت: پس از آن مدتی تقریبا بیکار بودم و دوباره فعالیت های امور صنفی را شروع کردم و در هیئت مدیره انجمن بازیگران که امروز انجمن صنفی بازیگران است و تمام بازیگران تئاتر ایران را در برمی گیرد، فعالیت داشتم.

نشاط‌خواه تصریح کرد: این ها فعالیت های من در دوسال گذشته بود که قطعا اگر کرونا نبود در کنار دوستان و با همفکری آنان کارهای بیشتری قابل انجام بود.

بازیگر فیلم سینمایی مَلی و راه‌های نرفته‌اش (تهمینه میلانی ۱۳۹۵) در پاسخ به این پرسش که وضعیت نمایش خانگی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: کار کردن با تلویزیون از هر جهت که فکرش را بکنید واقعا مشکل شده است؛ از نظر موضوعی تلویزیون متنی را تصویب می کند ولی به مرور که جلو می آییم حتی ممکن است آن متن را تغییر بدهد، اضافه یا کم کند و مشکلات نظارتی و اعمال سلیقه های گوناگون تغییر بسیاری را در روند و مضمون کار ایجاد کرده و می کند.

وی ادامه داد: بخش دیگر قضیه، بحث مسائل اقتصادی به خصوص برای بازیگران و عوامل است. مثلا خود من هنوز دستمزد کاری که سال گذشته تمام شده است را دریافت نکرده ام.

بازیگر مجموعه تلویزیونی قصه های کوچه ما (رضا فیاضی ۱۳۶۵) تاکید کرد: یعنی یک سال گذشته و تمام شده و هنوز حق الزحمه و حقوق معوقه من پرداخت نشده است.

دست نمایش خانگی بازتر است

نشاط‌خواه ادامه داد: بر این اساس سینمای خانگی باید وجود داشته باشد چرا که نوعی از استقلال را دارد (چیزی که به آن نیاز داریم) و تا حد زیادی به لحاظ اجتماعی سلیقه عموم را تامین می کند؛ برخلاف تلویزیون که دست و پا شکسته جلو می‌آید نمایش خانگی دست بازتری دارد و سلیقه های مختلف را پوشش می دهد.

بازیگر سریال دبیرستان خضرا (اکبر خواجویی ۱۳۷۴) با اشاره به بحث مالی در تولیدات نمایش خانگی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث اقتصادی نمایش خانگی است که باید کنترل شود. یعنی بحث پرداخت دستمزدها بین تهیه کننده و هنرمند یا سلبریتی (البته واژه سلبریتی این روزها به معنای مناسبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد) باید مورد کنترل واقع شود چراکه بده بستان بین این دو کار را از جنبه عمومی اش جدا می کند.

وی افزود: دلیل آن هم این است که سلبریتی توقعی دارد و وقتی تهیه کننده دلش می خواهد این فرد حتما در پروژه‌اش حضور داشته باشد تا کارش را جلو ببرد، مشکل ایجاد می‌شود. به دلیل این معادلات سلبریتی به خودش اجازه می دهد که هر مبلغی که می خواهد را از تهیه کننده طلب کند و این موضوع بسیار به ضرر عموم بازیگران تمام می شود و نه آن تعداد خاص.

نشاط‌خواه افزود: اخیرا مجلس معافیت مالیاتی بازیگران و هنرمندان را روی حساب درآمدی که این عده خاص از سلبریتی ها دارند، لغو کرده است، درحالی که اساسا این موضوع عمومیت ندارد و این دسته در اقلیت هستند.

بازیگر سریال زخم (مسعود آب پرور ۱۳۹۳) تاکید کرد: به شخصه تمرکز کاری و صنفی ام روی تئاتر است و من می دانم که بازیگران صنف خودم در چه مضیغه مالی ای هستند و بدون کمک و بدون بسته حمایتی اموراتشان نمی گذرد؛ اینها هم بازیگر هستند و اگر بخواهیم همه بازیگران را در یک رده ارزیابی کنیم، اشتباه مطلق است. یعنی باید این اقلیت را از عموم بازیگران جدا کرد.

نشاط‌خواه در پاسخ به این پرسش که مشغول چه کاری است، تاکید کرد: در حال حاضر مشغول بازی در سریالی هستم که افشین هاشمی کارگردان آن است و تعداد زیادی بازیگر دارد که در میان این اسامی و بازی‌ها من هم نقش کوچکی را در آن برعهده دارم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است