روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا شفاه:

فیلم‌هایی مانند «هناس» روح تعهد در مردم را زنده نگه می‌دارد


تهیه کننده فیلم سینمایی «هناس»، با بیان اینکه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که در تاریخ زندگی بشر بی‌نظیر است اظهار کرد که؛ نمایش فیلم‌هایی مانند «هناس» روح تعهد در مردم را زنده نگه می‌دارد.

 روزنامه صبا – محمدرضا شفاه که بعد از دو فیلم بلند و موفق خود «بیست و یک روز بعد» و «دیدن این فیلم جرم است»، این بار با سینمایی «هناس» علاقه خود به تهیه فیلم‌های ملی-امنیتی را نشان داده است. با او درباره چالش‌های تهیه فیلم در وضعیت کنونی سینما صحبت کرده‌ایم.

فیلم سینمایی «هناس» به عنوان یک اثر ملی-امنیتی که روایت‌گر داستان شهید رضایی‌نژاد؛ شهید هسته‌ای است، چه چالش‌هایی را برای شما به عنوان تهیه‌کننده به همراه داشت؟

همه تلاش ما بر این بود که فیلمی را که در نگاه اول امنیتی است به گونه‌‌ای روایت کنیم که  سیاسی جلوه نکند. دراولین جلساتی هم که با خانواده شهید وعوامل فیلم داشتیم، یکی از زاویه‌های جدی ما روایت زندگی خانوادگی شهید بود که همسر ایشان این اجازه را به ما دادند و این نگاه باعث شد، چالش‌های ما به شدت کاهش پیدا کرده و چالش‌های اکران نیز برای ما رفع شود.

فیلم‌هایی که داستان زندگی قهرمانان را روایت می‌کند غالبا مخاطب خاص خود را دارد، به نظر شما ساخت چنین فیلم‌هایی چقدر می‌تواند مخاطب عام را به سینما بکشاند؟

ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که در تاریخ زندگی بشر بی‌نظیر است. افکار عمومی تحت شدیدترین تهاجم‌های رسانه‌ای است و این حجم از ترور ذهنی در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران وجود ندارد، که باعث شود مردم درباره این که جای درستی زندگی می‌کنند یا خیر؟ فکر کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این دوران می‌توان انجام داد، روایت داستان‌هایی است که قهرمان ملی را به مردم نشان دهد تا مردم ببینند ما در کشوری زندگی می‌کنیم که برای استقلال و موجودیت آن چه انسان‌های زیادی از خودگذشتگی کرده و جان خود را از دست داده‌اند. پس برای این کشور زحمات زیادی کشیده شده و می‌توان در آن موفق بود و آینده روشنی داشت. نمایش چنین فیلم‌هایی روح تعهد در مردم را زنده نگه می‌دارد.

همانطور که در جریان هستید با افزایش قیمت بلیت سینما، سینمای ایران بعد از کرونا وضعیت مطلوبی ندارد. با توجه به اینکه «هناس» در اوج بحران گیشه اکران شد، شما استقبال مخاطب از فیلم را چطور دیدید؟

با توجه به موضوع بحران گیشه، ارزیابی دقیقی نمی‌توان از میزان فروش داشت، اما با رصد کسانی که در این شرایط  به سینما رفتند و فیلم را دیدند، رضایت مخاطبان مخصوصا خانم‌ها را شاهد بودیم که نشان می‌دهد فیلم تاثیر خود را گذاشته و به عنوان یک فیلم زنانه، مخاطب را راضی نگه داشته است. «هناس» در اوج بحران گیشه اکران شد اما اکران قابل قبولی داشت و امیدواریم با شناور کردن بلیت‌ها، شرایط بهتر از قبل شود.

با توجه به وضع اقتصادی موجود در جامعه و بحران گیشه، چه راه حلی را برای رفع این مشکل مناسب می‌دانید؟ به نظر شما شناور کردن بلیط‌ها می‌تواند به فروش گیشه کمک کند؟

من فکر می‌کنم همه راه حل‌ها در سینما نیست و به وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه برمی‌گردد.  تفریح اولویت درجه دو مردم است اما نیاز اولیه زندگی آنقدر فشار وارد می‌کند که خیلی از مردم اولویت دوم را به تاخیر می‌اندازند. تصمیمی که برای گران کردن بلیت‌ها گرفته ‌شد درست نبود و شناور کردن بلیت‌ها باید به صورت جدی اتفاق افتد وگرنه این کار به سینمای بعد از کرونا لطمه خواهد زد. فکر می‌کنم بهترین راه برای این مسئله شناور کردن بلیت سینماست که حوزه هنری برای اکران «هناس» انجام داد و نتیجه مطلوبی گرفت.

به غیر از چالش‌های گیشه، وضعیت فیلمسازی در شرایط کنونی را با توجه به نسبت حاکمیت با فیلمسازان چطور ارزیابی می‌کنید؟

من مجوز جدیدی برای فیلمم در دولت جدید نگرفته‌ام و نمی‌توانم در این باره ارزیابی داشته باشم، اما امیدوارم که فضا روادارانه پیش رود و سازمان سینمایی با فیلمسازان همراه باشد تا آنها در مسیری که دوست دارند فیلم بسازند. نمی‌خواهم بگویم قانون را نباید جدی گرفت بلکه معتقدم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید با تعامل با فیلمسازها به نتیجه برسند و ملاحظات خود را به نتیجه برسانند. آقای خزایی پیش از این تهیه‌کننده سینما بوده‌اند و با پیچیدگی تولید فیلم آشنا هستند، امیدوارم که با درک موضوع، تعامل با فیلمسازان را شکل دهند.

کیمیا صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است