روزنامه صبا

روزنامه صبا

رضا محبی:

هدف اصلی «اقیانوس آرام» مواجهه نوجوانان با مدل‌های مختلف زندگی است


کارگردان «اقیانوس آرام» گفت که، هدف اصلی این برنامه مواجهه نوجوانان با مدل‌های مختلف زندگی است.

روزنامه صبا – رضا محبی، سردبیر و کارگردان فصل چهارم مجموعه «اقیانوس آرام» درباره ساخت برنامه‌هایی مختص نوجوانان بیان کرد: در اقیانوس آرام ما شاهد حضور مهمانانی هستیم که در قالب یک اجرایی شبیه تد، مسیر طی شده خودشان را از کودکی تا به امروز برای بچه‌ها تعریف و توصیف می‌کنند. آنها از تصمیمات، از انتخاب‌ها، از شکست‌ها، از میان‌برها و از تجربیاتی می‌گویند که در طول زندگی نقاط مهمی داشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت چنین برنامه‌هایی برای نوجوانان اظهار کرد: آدم‌ها برای طراحی مسیر زندگی نیاز به عناصر و شاخص‌هایی دارند که شاید از مهم‌ترین آن‌ها آگاهی، بینش و تجربه است. آگاهی و بینش به زندگی نیازمند تجربه و تمرین است. تجربه به آسانی به دست نمی‌آید و نسل جدید برای اینکه زودتر بتواند در معرض رشد قرار گیرد، نیاز به مواجهه با تجربه‌ها یا جهان‌های زیستی متفاوت است تا بتواند به عنوان ابزاری در انتخاب مسیر آینده از آن‌ها استفاده کند. تجربه‌های زندگی از موقعیت‌های مختلفی کسب می‌شود. خواندن کتاب، تماشای فیلم، تعامل و ارتباط با دیگران و… اما شاید یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین مسیرهای رشد استفاده از تجربه مسیر زندگی دیگران است. انتخاب‌ها و تصمیماتی که یک فرد برای تمام طول زندگی‌اش گرفته است و از دل آن تصمیم‌ها مسیرش را پیدا کرده است. این انتقال تجربه زندگی برای نوجوانان یک مسیر سریع، کم ریسک و قابل اعتماد است.

مسیرهای متفاوت زندگی را در برنامه جمع‌آوری کردیم

محبی با اشاره به موضوعات فصل جدید این برنامه تصریح کرد: در «اقیانوس آرام» سعی کردیم متفاوت‌ترین مسیرها را در حوزه‌های مختلف کنار هم جمع کنیم تا بچه‌ها بتوانند با مشاهده و تأمل در مورد آن و طرح پرسش‌های که از آن مسیر دارند، نقشه راه زندگی خودشان را کم کم کشف و پی‌ریزی کنند.

کارگردان «اقیانوس آرام» تاکید کرد: نوجوان‌ها برای انتخاب مسیر آینده‌شان علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های مختلفی دارند، در اقیانوس آرام ما سعی کردیم که این گوناگونی مسیرها و این تنوع هدف‌ها را برای نوجوانان در کنار افرادی که در این مسیر یک حرفی برای گفتن داشته‌اند را با هم جمع کنیم. دلیل انتخاب این مهمانان لزوماً سرشناس بودن، چهره بودن و حتی موفق بودن نبوده است.

در طراحی قصه مهمانان روی شکست‌ها تاکید داشتیم

وی بیان کرد: ما در طراحی قصه مهمانانمان تاکید زیادی بر انتخاب‌های غلط و حتی شکست‌ها داشتیم، چرا که معتقدیم بخش مهمی از تعالی زندگی، مدیون شکست‌هایی است که تجربه کرده‌ایم و این موضوع باید برای نسل بعد هم تشریح شود. مهمترین ویژگی ۵۲ مهمان حاضر در این فصل آن است که هر کدام از آنها بهترین عملکرد یا تجربه‌ای عمیق را در طول زندگی شان داشته‌اند.

کارگردان «اقیانوس آرام» با اشاره به اینکه هدف اصلی این برنامه مواجهه نوجوانان با مدل‌های مختلف زندگی است افزود: ما امروز با نسلی رو به رو هستیم که به واسطه تغییرات نسلی و تحولات عجیب شیوه‌های زندگی، سبک زندگی بسیار متفاوتی از نسل‌های قبل دارند. این نسل بیش از گذشته در حال تعامل با جهان واقعی است و همزمان در یک زندگی دوم و یک جهان مجازی دیگری هم زیست می‌کند.

پاتوقی نوجوانانه در «اقیانوس آرام»

سردبیر برنامه «اقیانوس آرام» تصریح کرد: معنای تعالی، موفقیت و دغدغه و حتی معانی مفاهیمی چون سلامتی، سرگرمی، آموزش، شغل و رفاه تغییر کرده است. پس در مواجهه با این نسل ما نیز باید برنامه‌ای در شان و در سطح انتظار و علاقه‌مندی آن‌ها تولید کنیم که روح سلامت، امنیت و باورهای درست را با آنها در میان بگذاریم.

وی در پایان گفت: اقیانوس آرام یک برنامه اطلاع رسانی و سرگرمی به صورت همزمان است که حضور بچه‌ها در آن بیش از آنکه یک استودیوی برنامه‌سازی را تشکیل دهد، یک خانواده بزرگ را شکل داده است. خانواده‌ای که فضای ساخت پاتوق‌های نوجوانانه که به شدت از گذشته کمتر شده را به بچه‌ها می‌دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است