روزنامه صبا

روزنامه صبا

پوریا آذربایجانی:

«برف بی‌صدا می‌بارد» مخاطب را پای تلویزیون نشاند


کارگردان «برف بی‌صدا می‌بارد» درباره میزان موفقیت این سریال معتقد است که؛ «برف بی‌صدا می‌بارد» توانست مخاطب را با خود همراه کند و تا جایی که من دیدم آدم‌های مختلفی از قشرهای مختلف جامعه سریال را دیدند

«برف بی‌صدا می‌بارد» سریالی عاشقانه و اجتماعی است که بعد از سریال «کیمیا» مخاطب را برای بار دوم با فیلمی به نویسندگی مرحوم مسعود بهبهانی‌نیا پای تلویزیون نشانده است. پوریا آذربایجانی که در سال ۹۶ تجربه کارگردانی سریال «نوار زرد» را در کارنامه کاری خود داشت این بار با کارگردانی «برف بی‌صدا می‌بارد» اثر موفقی دیگر در کارنامه خود برجای گذاشت. «برف بی‌صدا می‌بارد» روایت‌گر ماجراهای پر تنش و جذاب خانواده‌ای است که در دهه شصت و هفتاد می‌گذرد. محمد رضا شفیعی تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده دارد که هرشب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. «برف بی‌صدا می‌بارد» بعد از توقف پخش در ایام نوروز، مجدد پخش می شود. به بهانه پخش این سریال پوریا آذربایجانی از چالش‌های تولید سریالی با مضمون خانواده در دهه شصت با روزنامه صبا گفت.

با توجه به اینکه داستان سریال تلویزیونی «برف بی‌صدا می‌بارد» در دهه شصت و هفتاد می‌گذرد، چه چالش‌های را در پیش تولید و تولید سریال داشتید؟

چون فیلم در دهه شصت می‌گذشت، پروسه پیش تولید بیش از شش ماه طول کشید و کمی زمان بر شد، اما این موضوع فرصتی را پیش آورد که پیش از اینکه وارد تولید شویم قصه را با نویسنده بررسی کنیم و براساس معیارهایی که مورد نظر ایشان و تهیه‌کننده بود به انتخاب بازیگران و عوامل برسیم. وقتی پروژه درگیر پروسه تولید می‌شود قطعا چالش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت و در قدم اول باید یک گروه نسبتا شلوغ را مدیریت کنید. از لحاظ مالی نیز چالش‌هایی را داشتیم و مسئله دوم کرونا بود که سه بار تعطیلی بلند مدت به خاطر کرونا داشتیم.

چه شد در انتخاب بازیگران به این گروه از بازیگران رسیدید؟

 معیارهایی مورد نظر هر سه نفر ما بود که باید بازیگرانی را انتخاب می‌کردیم که توانایی ایفای نقش شخصیت های مورد نظر ما را داشته باشند و چون قرار بود از دهه شصت و هفتاد به دهه نود برسیم، باید می توانستیم با گریم سن و سال آنها را تغییر دهیم. پس دنبال چهره‌هایی بودیم که گریم‌های مختلف بر چهره آن‌ها بنشیند و بعدها با واکنش مخاطب مواجه نشویم که با یک عینک، سن بازیگر را بالا بردند.

«حبیب» کاراکتری که خیلی در فیلم دیده شد و نقش منفی داشت، برای ایفای نقش «حبیب» چه شد که به پوریا شکیبایی رسیدید؟

«حبیب »کارکتر ویژه‌ای بود و باید کاراکتر منفی قصه را رو به جلو می برد و بازیگری را نیاز داشت که پستی و بلندی‌های نقش «حبیب» را متوجه می شد که کجا باید تلخ بازی کند و کجا تلخ نباشد. من پوریا شکیبایی را قبل از این پروژه نمی‌شناختم، اما در پروسه انتخاب بازیگر که بودیم ناخودآگاه ذهنم به سمت وی رفت و در اولین دیدار متوجه شدم همان فردی که می‌تواند نقش «حبیب» را بازی کند بعد که پوریا مقابل دوربین رفت، گویا این نقش برای پوریا نوشته شده بود.

به نظر شما با توجه به شرایطی که الان صدا و سیما دارد و مخاطبان کمتر به سراغ تلویزیون می‌آیند، سریال تلویزیونی «برف بی‌صدا می‌بارد» توانست مخاطب را پای تلویزیون بنشاند؟

به نظرم سریال خیلی توانست مخاطب را با خود همراه کند و تا جایی که من دیدم آدم‌های مختلفی از قشرهای مختلف جامعه سریال را دیدند و ارتباط برقرار کردند. فیلمنامه جذابیت‌های خود را داشت و یکی از آن جذابیت‌ها این بود که داستان راجع به خانواده بود و من سعی کردم که کمک کنم این اتفاق محقق شود و یکی دیگر از جذابیت‌های داستان این بود که قصه در دهه شصت می‌گذشت،در زمانی که این ارزش‌ها پررنگ‌تر و برای من جذاب‌تر بود.

سریال بعد از ایام نوروز دچار وقفه‌ای شد و دوباره به پخش بازگشت، آیا این وقفه باعث شد که با ریزش مخاطب همراه باشید؟

من نظری در مورد آن وقفه ندارم. تصمیم گیرنده من نبودم و تصمیم این پخش با مدیران بود که بهتر است خودشان به این سوال پاسخ دهند.

قصد دارید که فصل جدید سریال را بسازید؟

۶۸ قسمت از فصل بعدی نوشته شده است اما اینکه چقدر به پروژه ساخت نزدیک شود را تهیه‌کننده باید تصمیم بگیرد.

کیمیا صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است