روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد جواد موحد:

برای فرزندآوری مردم نسخه نمی‌پیچیم


تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «تازه‌وارد» تاکید کرد که، ما در این سریال به هیچ‌عنوان برای مردم نسخه نمی‌پیچیم و آن‌ها را وادار به فرزندآوری نمی‌کنیم .

مجموعه تلویزیونی «تازه‌وارد» سریالی اپیزودیک به تهیه‌کنندگی محمد جواد موحد است که با هدف معرفی نیروی جوان اما متخصص به عرصه فیلمسازی تولید شده است. کارگردانی این مجموعه را هشت کارگردان که از اعضای باشگاه فیلم سوره هستند برعهده دارند. حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی هشت فیلمسازی هستند که در قامت کارگردان در سریال تازه‌وارد حضور داشته‌اند. این مجموعه تلویزیونی که از شبکه سوم سیما پخش شده، درامی اجتماعی است که در هر اپیزود قصه‌ای جدید را با محوریت فرزندآوری به تصویر می‌کشد و درباره بحران پیر شدن جمعیت جامعه ایرانی بحث می‌کند. به بهانه پخش این سریال محمد جواد موحد تهیه‌کننده اثر گفت‌و‌گویی را با روزنامه صبا انجام داده و از چالش‌ها و سختی‌های ساخت چنین سریالی صحبت کرده است.

محمد جواد موحد، تهیه‌کننده و مدیرعامل باشگاه فیلم سوره است. او تهیه‌کننده سریال تازه‌وارد است و در گفت‌و‌گویی که با روزنامه صبا داشته است از چگونگی انتخاب هشت فیلمساز برای کارگردانی این مجموعه تلویزیونی و چالش‌های مدیریت کار با حضور هشت فیلمساز با هشت ذهن و جهان بینی متنوع صحبت کرده و درباره اهمیت پرداختن به موضوع فرزندآوری توضیحاتی را ارائه داده است:

آقای موحد! سریال تازه‌وارد با هشت کارگردان متفاوت جلوی دوربین رفته و تولید شده است. از این منظر شاید بتوان این مجموعه تلویزیونی را یکی از متفاوت‌ترین آثاری دانست که تاکنون برای صدا و سیما تولید شده‌ است. چه شد که تهیه‌کنندگی این کار را پذیرفتید؟

ابتدای سال  ۱۴۰۰ این پروژه‌ از سوی خانه تولیدات صدا و سیما به من پیشنهاد شد. درواقع هدف این بود که با تولید سریال «تازه‌وارد» بستری برای تربیت نیروی متخصص در زمینه فیلم‌سازی فراهم شود و از این طریق راه ورود به عرصه فیلمسازی برای بچه‌های تازه‌کار اما متخصص تسهیل شود. این سرمایه‌گذاری ارزشمند در زمینه نیروی انسانی باعث شد تا تهیه‌کنندگی سریال «تازه‌وارد» را بپذیرم.

بدون شک یکی از مهم‌ترین ارکان برای تولید اثری خوب و باکیفیت، حضور کارگردانی متخصص در پروژه است. چه عواملی باعث شد که به این هشت نفر برای کارگردانی سریال تازه‌وارد برسید؟ این افراد را چگونه انتخاب کردید؟

در باشگاه فیلم سوره، هنرجوها از ابتدای مسیر با موسسه همراه می‌شوند و شروع به مهارت‌آموزی می‌کنند. نقطه پایان راه برای هر هنرجو نیز ساختن کاری حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای است تا با حضور عملی در فضای کاری تجربه‌اندوزی کنند. هشت کارگردانی هم که برای سریال تازه‌وارد انتخاب شدند از میان همین هنرجوها بودند. آن‌ها مسیر یکی دوساله‌ای را با ما جلو آمده بودند و ما هم نسبت به کار و توانایی‌شان ایمان داشتیم و به همین منظور برای تولید سریال به آن‌ها اعتماد کردیم.

سریال شما به موضوع فرزندآوری و مقوله افزایش جمعیت می‌پردازد؛ موضوعی که این روزها بیشتر از همیشه توجه دولتمردان را به سمت خود معطوف کرده است. توجه دولت و حاکمیت به بحث افزایش جمعیت کشور و فرزندآوری چه‌قدر باعث شد که به سمت ساخت چنین مجموعه‌ای سوق پیدا کنید؟

 باید بگویم که مسئله فرزندآوری یا به عبارتی پیری جمعیت، بحرانی اجتماعی به حساب می‌آید اما از آن‌جایی که این بحران با مسائل دولتی گره می‌خورد بسیاری فکر می‌کنند که موضوعیت بحث فرزندآوری مسئله‌ای حکومتی محسوب می‌شود. درحالی که چنین رخداد و مسئله‌ای می‌تواند تمام ابعاد و وجوه زیست اجتماعی انسان را در بر بگیرد و در سال‌هایی نه چندان دور عدم حضور نیروی کار جوان و منابع انسانی تبدیل به معضلی جدی شود.

نگاه دغدغه‌مند شما به مسائل و معضلات اجتماعی قابل ستایش است. اما پرداختن به چنین موضوعاتی که شاید بتوان گفت درباره‌شان حساسیت ایجاد شده است می‌تواند کاری پر خطر باشد و مخاطب به جای همراه شدن با موضوع اثر، آن را پس بزند. رویکرد شما به هنگام کار برای همراه کردن مخاطب با اثر چه بود؟

باید بگویم که ما در سریال تازه‌وارد به هیچ‌عنوان برای مردم نسخه نمی‌پیچیم و آن‌ها را وادار به فرزندآوری نمی‌کنیم. هدف ما در این مجموعه تلویزیونی صرفا طرح مسئله و بحث پیرامون آن است تا با به تصویر کشیدن مسائل و مشکلات حاکی از این بحران درباره این موضوع مهم صحبت کنیم. به طور قطع مسائل زیادی باعث می‌شود که قشر جوان جامعه از فرزندآوری امتناع کند و شاید بتوان گفت که  ما با سریال تازه‌وارد تنها باب گفت‌و‌گو درباره این مسئله را باز کردیم. من به هیچ عنوان نمی‌گویم که کار ما در این زمینه جریان ساز بوده است اما بر این باور هستم که رسانه صدا و سیما با تریبون مهمی که دراختیار دارد می‌تواند درباره مسائل مختلف جریان‌سازی کند. در ایام پخش سریال در شبکه‌های مجازی و اجتماعی درباره موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری گفت‌و‌گوهایی شکل گرفت و درباره این مسئله صحبت شد و باید بگویم که هدف ما نیز از ساخت این مجموعه شکل‌گیری همین بحث‌ها و تامل داشتن درباره این مقوله بود.

درمجموع میزان استقبال مخاطب از سریال تازه‌وارد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید که این مجموعه تلویزیونی موفق به تاثیرگذاری در اذهان مردم شد و توانست درباره موضوع فرزندآوری طرح مسئله کند؟

در بحث جذب مخاطب ما با چند مسئله رو به رو بودیم. اول این که به هر حال شرایط امروز سازمان صدا و سیما نسبت به گذشته متفاوت است و استقبال نسبت به سریال‌های تولید سازمان کاهش داشته است و مشارکت مردم دیگر همانند گذشته نیست. اما باید بگویم که در ایام پخش کار ما بعد از سریال «مستوران» دومین سریال پربیننده صدا و سیما بود و مردم با ما همراه شدند. شاهد این مسئله بودیم که مردم درباره موضوع مجموعه بحث کرده و حتی آن را نقد می‌کنند. به همین دلیل من به صورت کلی وضعیت استقبال مخاط از سریال تازه‌وارد را مثبت ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم که وضعیت پخش قابل قبولی داشتیم.

حضور هشت فیلمساز مختلف در یک اثر می‌تواند چالش بزرگی برای یک سریال محسوب شود. به هرحال هر کارگردان با جهان‌بینی مختص به خود و برآمده از زیست شخصی‌اش شروع به کارگردانی می‌کند. اما حفظ وحدت در یک مجموعه واحد نیز یکی از لازمه‌های فیلمسازی به حساب می‌آید. این موضوع تفاوت لحن کارگردان‌ها را چگونه مدیریت می‌کردید؟

بزرگ‌ترین چالش ما به هنگام تولید نیز همین مسئله حضور هشت فیلمساز مختلف بود. این اتفاق تجربه‌ای جدید به حساب می‌آمد. باید بگویم که عوامل پشت صحنه در این سریال ثابت بودند و تنها کارگردان‌ها تغییر می‌کردند. درواقع سعی کردیم با حضور یک تیم واحد در سریال تا حد امکان فضای اپیزودهای مختلف را یک‌دست و همخوان کنیم. البته که می‌بینیم با وجود یک‌دستی کار، بازهم لحن اپیزودهای مختلف به دلیل حضور کارگردان‌های مختلف با هم دیگر متفاوت است اما این رنگارنگ بودن کار برای ما جای خوشحالی داشت چون باعث می‌شد که فیلمسازان بهترین خود را ارائه دهند و برای تولیدات بعدیشان محک زده شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است