روزنامه صبا

روزنامه صبا

میلاد محمدی:

تا پیش از «تازه وارد» تجربه سریال‌سازی نداشتم


یکی از کارگردانان مجموعه «تازه وارد» با بیان اینکه تا پیش از «تازه وارد» تجربه سریال‌سازی نداشتم، معتقد است که صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین نهاد رسانه‌ای کشور بیشتر از تصور ما مخاطب دارد.

میلاد محمدی، یکی از کارگردانان مجموعه «تازه وارد» است. او کارگردانی دو اپیزود «آقای نویسنده» و «هستی» را برعهده داشته و در گفت‌و‌گو با روزنامه صبا از تجربه کارگردانی این سریال می‌گوید.

آقای محمدی! سریال «تازه‌وارد» با محوریت موضوعی یکسان در اپیزودهای مختلف و با هشت کارگردان مختلف ساخته شده است. در دو اپیزودی که شما کارگردانی آن را بر عهده داشتید در دو فضای کاملا متفاوت قصه‌ را روایت می‌کردید. این موضوع را می‌توان به نوعی امکانی دانست که سریال‌های اپیزودیک در اختیار کارگردان قرار می‌دهند؟ استقبال مخاطب را از این قبیل سریال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه اپیزودهای مجموعه «تازه‌وارد» مضمونی مشترک داشتند و به موضوع فرزندآوری می‌پرداختند. باید بگویم که من به هنگام کارگردانی دو اپیزود این سریال دوست داشتم دو فضای مختلف را تجربه کنم و در یکی از قسمت‌ها قصه‌ای که کارگردانی آن را برعهده گرفتم فضایی تلخ داشت و دیگری در فضایی سرخوشانه و فانتزی روایت می‌شد. بدون شک تعداد مخاطبان سریال‌های دنباله‌دار نسبت به مجموعه‌های اپیزودیک بیشتر است. اما به اعتقاد من سریال اپیزودیک به شرط قوت متن، ایده و کارگردانی می‌تواند بخشی از سبد مصرف مخاطب به حساب بیاید و قطعا به اندازه ظرفیت خودش کارکرد دارد.

واقعیت این است که این روزها تعداد مخاطبان صدا و سیما کاهش پیدا کرده است و تعداد کمتری از مردم برای تماشای سریال پای تلویزیون می‌نشینند. این موضوع درباره سریال شما نیز نمود داشت؟ استقبال مردم را از سریالتان چگونه می‌بینید؟

به نظر من صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین نهاد رسانه‌ای کشور بیشتر از تصور ما مخاطب دارد و من این موضوع را به واسطه همین سریال «تازه‌وارد» عمیقا درک کردم. هرچه‌قدر بگوییم که صدا و سیما در بعضی از موارد به اصلاح یا درمان نیاز دارد و بسیاری از هنرمندان با آن همکاری نمی‌کنند اما درنهایت تعداد مخاطبانش با دیگر رسانه‌ها قابل قیاس نیست. سریال ما نیز توانست مخاطبان خودش را پیدا کند و اعتقاد دارم که با میدان دادن به نیروهای تازه‌کار و جوان که متخصص هستند نسل تازه‌ای از استعدادها و ستاره‌ها در این رسانه ظهور خواهند کرد.

در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درباره موضوع سریال شما طرح مسئله شده بود و عده بسیاری با موضوعیت سریال مخالف بودند. مسئله تحدید نسلی تا چه میزان دغدغه شخصی خود شما بود و فکر می‌کنید الزام حرف زدن پیرامون آن به چه دلیل است؟

 متاسفانه جامعه ما به شدت سیاست‌زده و تحت تاثیر رسانه‌ است. من نظرات ضد و نقیض مردم را درباره موضوع فرزندآوری دنبال می‌کردم و می‌خواهم بگویم که مسئله جمعیت یکی از بحران‌های آینده است و حرف زدن و صحبت درباره آن مثل بحران‌های دیگری چون آب، محیط‌زیست، و…. ضرورت دارد. باید بگویم که ما در سریال «تازه‌وارد» به مردم نمی‌گوییم که باید بچه‌دار شوید. بلکه صرفا درباره این بحران صحبت کرده و طرح مسئله می‌کنیم و باید تاکید کنم که این معضل، مسئله‌ای سیاسی نیست. اما این روزها و به‌خصوص در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آدم هرکاری که انجام دهد و یا هر تصمیمی که بگیرد با نظرات موافق و مخالف بسیاری روبه‌رو می‌شود.

فکر می‌کنید کارگردانی این سریال برای شما تصمیم درستی بود؟

در مجموع بابت تجربه حضور در این مجموعه خوشحال هستم. من تا قبل از این مجموعه تجربه سریال‌سازی نداشتم و بابت این فرصت پیش آمده بسیار خوشحالم و فکر می‌کنم توانسته باشم تجربیات ارزنده‌ای کسب کنم. کار هنری با حضور مخاطب معنا پیدا می‌کند و من با این کار برای اولین بار با مخاطب جدی و گسترده روبه‌رو شدم و این موضوع برایم بسیار دلنشین بود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است