روزنامه صبا

روزنامه صبا

عزت الله رمضانی فر:

قرار بود عموصفر حضور بیشتری در سریال داشته باشد


بازیگر نقش «عموصفر» سریال «داستان یک شهر»، می گوید که؛ نویسنده و کارگردان از بازی‌ای ارایه شده راضی بودند و حتی پیمان عباسی هم معتقد بودند که در حق عموصفر این سریال جفا شده است.

عزت‌الله رمضانی‌فر که از بازیگران پیشکسوت و باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان است و در کارنامه اش همکاری با کارگردان های شناخته شده‌ای از جمله بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، اسماعیل براری، پوران درخشنده و حمید نعمت الله دیده می شود گفتگویی را با روزنامه صبا درباره این سریال داشته است.

 «عموصفر» شخصیت شیرین و دوست‌داشتنی سریال «داستان یک شهر» است که ایفای نقش این کارکتر به عزت‌الله رمضانی‌فر واگذار شده است  و او نیز با افزودن چاشنی طنز بیشتر به این کارکتر تلاش کرده است تا شخصیت جذاب عموصفر را برای مخاطب دوست‌داشتنی کند.

 رمضانی‌فر از بازیگران پیشکسوت و باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان است که در کارنامه هنری‌اش همکاری با کارگردان‌های شناخته شده‌ای از جمله بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، ساموئل خاچیکیان، محمد متوسلانی، اسماعیل براری، پوران درخشنده و حمید نعمت الله دیده می شود.

بازیگری که دانش آموخته رشته فیلمبرداری از دانشکده هنرهای دراماتیک است ولی مسیر هنری خود را در دنیای بازیگری به ویژه نقش‌آفرینی در آثار طنز و کمدی دنبال کرد. او نخستین بار با ایفای نقش در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجی وارد دنیای بازیگری سینما شد و بازی درخشانی را به نمایش گذاشت به طوری که این کارگردان شناخته شده را بر آن داشت تا سال ها بعد  در دو فیلم دیگرش «پستچی» و «لامینور» نیز از حضور او بهره‌مند شود.

درباره نقش عموصفر که در این سریال بازی کردید، بگویید که چگونه به شما پیشنهاد شد؟

من قرار نبود این نقش را بازی کنم چون وقتی اولین بار با من تماس گرفتند قرار بود سر کار دیگری بروم اما در نهایت شرایط طور دیگری شد و زمانی که بار دوم تماس گرفتند به آنها گفتم که این نقش در اندازه من نیست و تا حالا نقش‌هایی مثل آبدارچی را بازی نکرده‌ام. به من گفتند که تغییراتی را در قصه می‌دهیم و کاری می‌کنیم که عمو صفر شخصیتی قابل احترام داشته باشد و فقط یک آبدارچی نباشد بلکه ایده‌های خوبی را هم به تیم گزارشگران بدهد و در ادامه نیز به قصه‌های زندگی عمو صفر در خانواده‌اش و ارتباطش با همسر و خواهرش نیز پرداخته می‌شود.

اما متاسفانه بخشی از اتفاقات قصه که با حضور این شخصیت همراه بود به یکباره از اواخر کار جمع شد و با وجود آن که من برای یک ماه دیگر هنوز آفیش بودم اما دیگر این بخش‌ها کار نشد و پروژه را سریع جمع کردند.

درباره جذابیت نقشی که بازی کردید بگویید.

آقای آهنج کارگردان این سریال گفته بودند که نقش صفر از نقش‌های شیرین قصه است. چون سریال در مجموع صحنه‌های شادی‌آفرین ندارد و همه اتفاقات و حوادثی که رخ می‌دهد غم‌انگیز است و تنها شخصیت شیرین این ماجرا عمو صفر است.

نویسنده و کارگردان از بازی‌ای که ارایه کردم راضی بودند و نویسنده آقای پیمان عباسی هم معتقد بودند که در حق عموصفر این سریال جفا شده و باید حضور پررنگ‌تری برایش درنظر گرفته می‌شد.

البته گویا قرار است که این سریال در فاز بعدی هم ادامه پیدا کند و اگر ساخته شود، طبقه گفته کارگردان قرار است شخصیت عموصفر را از دفتر کار خارج کنند و در خانه و همراه خانواده‌اش بیشتر به آن پرداخته شود تا این شخصیت شیرین حضور بیشتری در قصه داشته باشد و از تلخی قصه‌های آن کم کند.

این سریال فصل سوم از یک سریال بسیار مخاطب دهه هشتاد به کارگردانی اصغر فرهادی است و فکر می کنید فصل سوم در مقایسه با فصولی گذشته چطور از آب درآمده است؟

من سریال آقای فرهادی را ندیده‌ام و نمی‌دانم که آیا این سریال قابل قیاس با آن هست یا خیر. اما زمانه این سریال‌ها با هم متفاوت است. زمانه سریال آقای فرهادی چیزهای دیگری را طلب می‌کرد و بازیگران آن هم متفاوت بود اما این سریال در فصل سوم امروزی‌تر است.

بخش مهمی از موفقیت یک اثر در گرو فیلمنامه خوب است. فیلمنامه این سریال به نظرتان چطور بود؟

من وقتی که کارم شروع شد عوامل کارشان را شروع کرده بودند و فرصت نشد که کل فیلمنامه در اختیارم قرار بگیرد. اما سعی کردم روی شخصیت عموصفر متمرکز شوم و آن چه از من خواسته شده بود، ارایه کنم.

کارگردان چقدر دست تان را در اجرا باز گذاشته بود؟

خوشبختانه کارگردان کاملا دستم را در اجرا باز گذاشته بود که هرچه دلم می‌خواهد بگویم و من هم که بیشتر کار طنز کرده‌ام، دوست داشتم تغییراتی را در دیالوگ‌هایم داشته باشم و شیرینی ماجرا را بیشتر کنم که مورد تایید کارگردان هم بود.

تجربه همکاری با آقای آهنج چطور بود؟

من از دوستان قدیمی آقای آهنج هستم  ولی تا پیش از این سریال با هم همکاری نداشتیم ولی بعد از این همکاری، ایشان برای حضورم در آثار بعدی خودشان خیلی ابراز علاقه کردند که این لطف و محبت ایشان است.

در این سریال هم بسیار دوستانه با هم همکاری کردیم. در میان همه کارگردان‌هایی که تجربه همکاری با آنها را دارم آقای آهنج انسانی بسیار بااخلاق و مهربان است و زمان کار هیچ کس صدای بلندی از او نشنیده است. به بازیگرانش انرژی می‌دهد و به خوبی آن ها را هدایت می‌کند و مسائل را برایشان توضیح می‌دهد. من از همکاری با ایشان بسیار خوشحالم.

فکر می کنید سریال هایی که در ادامه فصول موفق ساخته می شوند می توانند به همان موفقیت برسند؟

بستگی به انتخاب تهیه‌کننده دارد که چه گروهی را گرد هم جمع کند. اگر گروه خوب ومنسجمی باشد، بله می تواند این اتفاق بیفتد. در این سریال نیز تهیه‌کننده آقای محمودی، تلاش کرد که گروه خوبی را دور هم جمع کند که خوشبختانه روابط خوب و دوستانه‌ای هم وجود داشت و من هیچ نقطه ضعفی را ندیدم.

در آینده فیلم یا سریالی آماده پخش دارید؟

 من چهار- پنج فیلم سینمایی آماده پخش  دارم که به دلیل شرایطی که در اکران سینما اتفاق افتاده است، این فیلم‌ها در نوبت پخش قرار دارند از جمله یک فیلم کودک مربوط به استان کرمان که در جشنواره فجر به نمایش درآمد و نقش اول آن را بازی کردم و یک فیلم کمدی که با یک کارگردان ایرانی ساکن خارج از ایران کار کرده‌ام. این اواخر هم فیلمی با عنوان «کله پوک» بازی کردم که از کارهای کمدی خوب بود.

گلایه‌ای هم دارم از سازندگان یکی از فیلم‌هایی که با آنها کار کرده‌ام و با گذشت یکسال هنوز هیچ دستمزدی بابت آن دریافت نکرده‌ام.

 و در آخر هم اضافه کنم که چند ماه است مجوز یک موسسه هنری چندمنظوره در بخش‌های مختلف بازیگری سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی را هم گرفته‌ام و در تلاشم که آن را با همراهی چند تا از دوستانم راه‌اندازی کنم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است