روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدجواد آشتیانی:

شعر پردردسری بود!


تهیه کننده نماهنگ «مسافران خورشید» معتقد است که شعر جناب برقعه‌ای دستمایه کار ما بود ولی از آنجا که سروده‌ای تاریخی است، شعر پردردسری بود.

روزنامه صبا – محمدجواد آشتیانی تهیه کننده نماهنگ «مسافران خورشید» اما نظرگاه جالبی درباره شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه‌ای که دستمایه اصلی این کار شد دارد. آشتیانی معتقد است از آنجا که شعر تاریخی و آیینی بود، دقت زیادی می‌طلبید و ناچار کار پر دردسری پیش روی عوامل تولید گذاشت.

 به نظر نماهنگ «مسافران خورشید» را با سرعت خوبی به پایان رساندید.

 ** درست است که فیلمبرداری کار ۴ روز طول کشید ولی ما ۳ هفته پیش تولید داشتیم تا با عوامل مجرب کاری درخور این ایام تولید کنیم.

 نماهنگ برگرفته از شعر «گریز» سروده حمیدرضا برقعه‌ای است. پس فیلمنامه هم مهیا بود. درست است؟

 ** اتفاقا شعر پردردسری بود! بله شعر جناب برقعه‌ای دستمایه کار ما بود ولی از آنجا که سروده‌ای تاریخی است، شعر پردردسری بود. برای نمونه ماجرا حول یک کاروان و یورش راهزنان به آن روایت می‌شود و ما باید جنبه‌های تاریخی را در نظر می‌گرفتیم. ببینید پس از خوانش شعر، شاعر به ما درباره حلول شخصیت «حر» گفت و ما هم کوشیدیم این کار حرگونه باشد. حتی از رنگ زردی که در لباس شخصیت سردسته راهزنان دیده می‌شود می‌توان دریافت که رنگ زرد در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای متعلق به حضرت حر است.

 به نظر تیم مجرب شما کار را برایتان سبک کرده بود.

** خب این کاری نبود که بتوانیم با گروهی کم تجربه به آن بپردازیم. فکر می‌کنم این تصمیم که با تیمی آبدیده وارد گود شدیم، تصمیمی کاملاً درست بود.

درباره زمان داستان کار، با پوشش زنان کاروان که چادر مشکی و روبندهای سپید دارند، به نظر ماجرا مربوط به دوران قاجار می‌شود. درست است؟

** بله انتهای قاجار و متصل به ظهور سلسله پهلوی. درباره طراحی لباس و گریم هم باید تاکید کنم کار بسیار سختی داشتیم.

و نظر شما درباره بازی سیامک ادیب در نقش سردسته راهزنان؟

** (با خنده) آقای ادیب اصلا یک باره تغییر کرد و از آدمی محجوب و متین به شخصیتی دیگر بدل شد!

یاسر سماوات

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است