روزنامه صبا

روزنامه صبا

اوشان محمودی:

با اجرای تعداد زیاد نمایش‌ها مخالفم


کارگردان نمایش «ژپتو» با تاکید بر بازگشت تئاتر به سبد کالایی خانوار گفت که؛ با اجرای تعداد زیاد نمایش‌ها مخالفم.

روزنامه صبا – اوشان محمودی کارگردان نمایش «ژپتو»، پیرامون رونق دوباره تئاتر گفت: این اتفاق بستگی به تعریف ما از کلمه‌ رونق دارد، اگر از من بپرسید می‌گویم خیر رونق پیدا نکرده است. زمانی می‌توانیم بگوییم تئاتر رونق پیدا کرده که در سبد فرهنگی خانواده به شکل ثابت و منظم قرار بگیرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه مدیران فرهنگی زمان تعطیلی سالن‌ها که بهترین زمان برای بازسازی و بازنگری در شیوه برنامه ریزی و برگزاری بود را از دست دادند، با اجرای تعداد زیاد نمایش‌ها مخالفم، زیرا قطعا کیفیت پایینی ایجاد می‌شود و مخاطب ممکن است که نه، قطعا از تئاتر روی برمی‌گرداند، اینکه چه نمایشی در چه زمان و چه مکانی اجرا شود بسیار مهم است. موضوعی که اساسا هیچگاه مرکز هنر‌های نمایشی به آن نپرداخته است.

محمودی در همین راستا افزود: مرکز هنر‌های نمایشی هیچگاه از کارگردان نخواسته در غالب دلیل اجرای اثر خود را توضیح دهد، اینکه آن کارگردان چرا باید این اثر را در این زمان اجرا کند، همیشه بدنبال کمیت بوده ایم، متاسفانه مدیران ما در آخر سال کاری بدنبال ارائه آمار بالا هستند مثلا ۱۰۰۰ نمایش در یک سال اجرا شد، اما آیا ۱۰۰۰ نمایش در مجموع میزبان چه تعداد مخاطب بوده اند، چه چیزی به سالن‌های تئاتر ما اضافه شده است را کسی پاسخگو نیست.

محمودی درباره حضور پرتعداد تماشاگران در تئاتر پساکرونا اضافه کرد: بگذارید از یک زاویه دیگه به این سوال پاسخ بدهم، این شیوه‌ برگزاری اجرای عموم اشتباه و غلط است، اگر از بازیگران این کار‌هایی که روی صحنه هستند بپرسید ماه آینده چکار خواهند کرد هیچ پاسخی نخواهید یافت.

محمودی افزود: تا زمانی که تئاتر به این شکل برگزار شود اوضاع همین است، این رقابت نیست، شما زمانی می‌توانید از رقابت صحبت کنید که تعداد محدودی کمپانی مشغول بکار باشند، نه تعدادی گروه موقتی، ما تعداد گروه‌های ثابت تئاتری که در تهران مشغول بکار باشند را کمتر میبینیم و تا زمانی که این شرایط تئاتر باشد نه رقابتی شکل میگیرد نه جذابیتی برای گروه‌ها بوجود خواهد آمد.

کارگردان نمایش «ژپتو» درباره صد در صد شدن سالنهای تئاتر اضافه کرد: من تخصصی در زمینه پزشکی ندارم و هر دستوری که ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ کنند را انجام می‌دهم، اما اگر جای مدیران تئاتری بودم برای این لحظه‌ها برنامه داشتم و به سادگی از این تعطیلاتی که کرونا بوجود آورد عبور نمی‌کردم.

محمودی درباره آینده کاری خود در سال آینده تاکید کرد: در حال پژوهش بر روی موضوع خاصی هستم، اما نمیتوانم بیش از این توضیح دهم تا زمانش فرا برسد، اما همینقدر که پروژه‌ای پر بازیگر و سخت از ژپتو را در برنامه دارم.

این کارگردان تئاتر درباره دوران کرونا و تاثیرش در تئاتر خاطرنشان کرد: این دوران برای من فرصت جذابی بوده است، هرچند سخت و تلخ، اما خوشحالم که شانس زیست در همچین دورانی را داشته ام و امیدوارم هرچه زودتر این ویروس دست از سر سرزمینمان بردارد.

منبع: خبرگزاری میزان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است