روزنامه صبا

روزنامه صبا

حبیب اسماعیلی:

فیلم‌های خارجی به نمایش فیلم‌های ایرانی لطمه نمی‌زند


رییس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران معتقد است نمی‌توان مدعی شد که اکران فیلم‌های خارجی به ضرر سینمای داخلی است.

 حبیب اسماعیلی درباره اکران فیلم «غرش، خیزش، شورش» از سینمای هند بر پرده سینماهای کشور به روزنامه صبا گفت: این فیلم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفته است وهدف ما هم در کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران این است که فیلم‌های خارجی و داخلی با استقبال عمومی مواجه شوند. البته درباره فیلم «غرش، خیزش، شورش» باید توضیح دهیم که این فیلم در سینماهایی به نمایش درمی‌آید که بیش از ۷ سالن دارند. سینماهایی که از این کمیت سالن‌های نمایش برخوردار نیستند، می‌توانند در سانس‌های فوق‌العاده به نمایش این فیلم بپردازند.  طی این سال‎‌ها پردیس‌های سینمایی هم ساخته شده که بیش از ۱۰ پردیس اغلب خالی‌اند.

او درباره امکان استقبال از این فیلم توضیح داد: از آنجا که چنین فیلم‌هایی، صحنه‌های زد و خورد متعددی دارند، ممکن است با استقبال روبرو شوند. باید منتظر ماند و دید آیا این اتفاق می‌افتد یا نه. به هرحال فیلم‌های خارجی ممکن است ممیزی شوند و این ممیزی امکان دارد به فیلم ضربه هم بزند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اکران فیلم‌های خارجی تاثیر نامطلوبی بر فروش فیلم‌های خارجی بگذارد؟ تصریح کرد: اصلاً کسانی برای تماشای فیلم به سینما می‌روند که به سینما علاقه دارند. وگرنه برای تاثیرگذاری منفی روی فروش فیلم‌ها نیازی به اکران فیلم خارجی نیست! این‌همه شبکه اجتماعی و پلتفرم‌ها و … امکان دسترسی به فیلم‌ها را بسیار ساده کرده‌اند. حتی کسانی که سینما را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند می‌توانند از این طرق به فیلم‌های روزی که در جشنواره‌های معتبری مانند کن و اسکار نمایش داده می‌شوند، دسترسی پیدا کنند. الان دورانی است که یک نفر با خرید دستگاهی دو-سه میلیون تومانی، می‌تواند به هرفیلمی که دلخواهش بود دسترسی داشته باشد.

اسماعیلی افزود: فروش برخی فیلم‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان است و فروش برخی فیلم‌های دیگر هم از مرز ۱۰ میلیارد تومان عبور می‌کند. به هرحال هدف ما این است که فیلم‌ها پرفروش باشند. روزگاری مثل سال‌های پیش از انقلاب همه سینماها فیلم‌های خارجی اکران می‌کردند اما پس از انقلاب این روند تغییر کرد. امیدوارم وزارت ارشاد بر این مقوله همچنان نظارت داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد: الان سینمای ایران با معضل ریزش مخاطب دست به گریبان است. برای نمونه مخاطب فیلم‌های «مطرب» و «سالوادور» بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر بودند و حالا هم تعداد مخاطبان به رقمی زیر ۲ میلیون نفر رسیده است. این درحالی است که سینمای ایران باید به سمتی حرکت کند که مردم جذب سالن‌های سینما شوند.

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران درباره دیگر فیلم‌های خارجی که قرار است مجوز اکران بگیرند هم گفت: فیلم‌های خارجی را یکی یکی اکران می‌کنیم. اینطور نیست که بگوییم از هفته آینده ۱۰ فیلم خارجی اکران می‌شوند. به هرحال این موضوع به فروش هر یک  از فیلم‌های خارجی نیز کمک می‌کند.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است