روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرونده روزنامه صبا درباره خانه سینما/دو

نادر مقدس: هیأت مدیره خانه سینما باید پارتیزانی کار کند


کارگردان سینما معتقد است هیات مدیره خانه سینما تنها دوسال فرصت دارد و در این فرصت اندک باید پارتیزانی کار کند.

 روزنامه صبا – نادر مقدس را در سینمای ایران با عناوینی مانند کارگردان، فیلمنامه‌نویس، طراح و تهیه‌کننده می‌شناسند. مقدس متولد ۱۳۳۷ آمل است. مقدس از سنین نوجوانی علاقه وافری به مقوله‌های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی و سینما داشت. خاستگاه او کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. او ابتدا در زمینه موسیقی و سپس در حوزه فیلمسازی، فعالیت خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. مقدس در آغازین سال‌های فعالیتش به عنوان کارگردان فیلم‌های متعدد ۱۶ و ۳۵ میلیمتری ساخت. او سال ۱۳۹۸ فیلم بلند «شاه ماهی» را در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت داد. مقدس معتقد است هیات مدیره خانه سینما تنها دوسال فرصت دارد و در این فرصت اندک باید پارتیزانی کار کند.

کارگردان فیلم «پرونده‌ای برای سارا» درباره برگزاری شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینمای ایران اظهار کرد: این دوره برای مجموعه خانه سینمای ایران بسیار پرشور برگزار شد و همه شور و حال بسیار زیادی داشتند. هرچند که برگزاری مجمع انتخاباتی زمان زیادی برد و یک بار هم قرار بود برگزار شود که لغو شد اما سرانجام هفته گذشته انتخابات به خوبی و خوشی برگزار شد. پس از طرح مباحث و گفت‌وگوهایی که انجام شد، روال کار بر این منوال قرار گرفت که انتخابات برگزار شود و حاضران رای گیری کنند. این اتفاق هم افتاد و نتایجی که دیدید رقم خورد.

مقدس درباره اولویت‌های پیش روی هیات مدیره خانه سینما توضیح داد: گمان می‌کنم با اتفاقاتی که پیش آمد، صنوف خانه سینمای ایران نیاز به تحلیلی جامع و کاربردی دارند تا مشکلاتی که پیش از این گریبانگیر خانه سینمای ایران بود، از این پس در عملکرد خانه سینمای ایران مجال خودنمایی پیدا نکنند. درباره افرادی هم که رای آوردند اگر شما به فهرست آن‌ها دقت کنید، به ندرت کسی پیدا می‌شود که پیش از این هم عضو هیات مدیره باشد. البته هیات مدیره پیشین خانه سینمای ایران هم دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت و مشکلات متعددی داشت تا کار را به اینجا برساند. هیات مدیره جدید هم قرار است دو سال باشند و باید پارتیزانی کار کنند!

او مهم‌ترین دغدغه هیات مدیره خانه سینمای ایران را بحث رفاهی اعضای خانه سینما دانست و ادامه داد: بحث بعدی مقوله‌های تولید، عرضه و تقاضاست. به هرحال شاید بتوانند با سازمان‌های سینمایی همدلی داشته باشند. ضمن اینکه دولت هم باید با این نهاد همراهی کند و در واقع کمک‌کننده خانه سینما باشد. البته اگر قرار باشد در کارهای خانه سینما و مدیریت این نهاد دخالت شود، خانه سینمای ایران کارایی خود را از دست خواهد داد. امیدواریم دولت واقعا یاری‌رسان این مجموعه شود.

مقدس درباره ویژگی‌های فردی که به مدیرعاملی این نهاد برگزیده می‌شود، اذعان کرد: مدیرعامل باید همسو با هیات مدیره حرکت کند و تمام مشکلات را به خوبی مدیریت کند. فرد مجربی باشد و سینمای ایران بشناسد. کارهای برمبنای شفاف‌سازی انجام شود و با هم رابطه خوبی داشته باشد. به نظر من آقای شاهسواری مدیرعامل خوبی بود. البته ترجیح من این است که مدیرعامل خانه سینمای ایران از عوامل سینما باشد و سینما را خوب بشناسد و با درد دل‌های اهالی سینما آشنا باشد. اگر یک نفر از بیرون بیاید تا بخواهد با معضلات اهالی سینما آشنا شود این دو سال می‌گذرد. به هرحال از صمیم قلب خوشحالم که این هیات مدیره کار خود را در خانه سینمای ایران آغاز خواهند کرد و امیدوارم مدیرعامل بسیار خوبی هم انتخاب کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است