روزنامه صبا

روزنامه صبا

چهره روز؛

الهام حمیدی و روزهای خیلی نزدیک


با وجود نقش‌های متعددی که به الهام حمیدی پیشنهاد می‌شد او در نیمه دوم دهه ۹۰ در سینمای ایران کم پیدا شد.

روزنامه صبا – هشتم آذر را بسیاری از مردم ایران با خاطره دیدار حماسی تیم ملی فوتبال ایران در ملبورن برابر استرالیا به سال ۱۳۷۷ به یاد سپرده‌اند اما این روز با سالگرد تولد الهام حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز مصادف است. حمیدی سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. نام اصلی او نوشین بود و پدرش با وجود این که کارمند دولت محسوب می‎شد، سابقه بازیگری تئاتر را هم داشت و عمویش نیز گوینده رادیو بود. شاید همین‌ها جرقه‌ای برای ورود حمیدی به دنیای بازیگری بود. سال ۱۳۶۳ و زمانی که فقط ۷ سال داشت، کارش را با تئاتر آغاز کرد. حضورش در کلاس‌های بازیگری باعث شد مورد توجه رامین لباسچی برای حضور در مجموعه تلویزیونی «آوایی در گلستان» قرار بگیرد.

حمیدی در اپیزود «شکارچی مرال» این مجموعه نقش‌آفرینی کرد و البته هنرمندان نام‌آشنایی مانند فرهاد اصلانی، رامین پرچمی، مهدی صبایی، رزا آرایش، رضا بابک، عنایت‌ بخشی و پرند زاهدی از بازیگران ثابت «آوایی در گلستان» بودند. این مجموعه سال ۱۳۷۹ تولید و دو سال بعد روی آنتن رفت.

البته حمیدی پیش از بازی در این سریال، بازیگری را در مجموعه تلویزیونی «کوی دامون» هم تجربه کرده بود. حضور در مجموعه تلویزیونی موفق «مسافری از هند» با نقش «پروانه» نردبان موفقیت حمیدی بود. او در این مجموعه نقش دختر دایی «رامین» را بازی می‌کرد که قرار بود  از هند بازگردد و همسرش شود اما پسرعمه‌اش دختری هندی به نام «سیتا» را همراه خود به ایران آورد  و با او قرار و مدار ازدواج گذاشت. بازی قابل قبول حمیدی در این سریال که از بازیگرانی همچون سروش گودرزی، شیلا خداداد، حمید گودرزی، مجید مشیری، ایرج نوذری، زنده نام زهره فکورصبور، نسرین مقانلو، فلور نظری و فرحناز منافی ظاهر بهره می‌برد، نقش بسیار پررنگی در معرفی حمیدی به اهالی سینما و تلویزیون ایران داشت اما سریالی که برای او شهرت به ارمغان آورد، مجموعه پرمخاطب «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور بود.

بازی حمیدی در نقش «آستات» همسر حضرت یوسف (ع) به حدی طبیعی و باورپذیر بود که وقتی برخی وقتی او را می‌دیدند از صبوری‌اش در سریال انتفاد و به این کارش اعتراض می‌کردند و حمیدی تنها می‌توانست بگوید:«آن زن من نبودم! آستات بود». کمرکش دهه ۸۰ دورانی بود که حمیدی به اوج شهرت رسید. بازی در سریال «زیر تیغ» و در نقش «مریم» نقش‌آفرینی برجسته دیگری از او بود. فیلمبرداری «شوق پرواز» سریالی به کارگردانی یدالله صمدی و با مضمون زندگینامه خلبان شهید عباس بابایی سال ۱۳۸۸ آغاز شد و حمیدی در این مجموعه برای سومین بار نقش مقابل شهاب حسینی را بازی می‌کرد. این دو بازیگر پیش‌تر و سال ۱۳۸۵ در فیلم «بچه‌های ابدی» به کارگردانی پوران درخشنده و در نقش‌های «نگار» و «ایمان» بازی مقابل یکدیگر را تجربه کرده بودند و یک سال بعد هم در فیلم سینمایی «محیا» ساخته اکبر خواجویی هم‌بازی شدند. حضور در «شوق پرواز» نیز تجربیات ارزشمندی برای الهام حمیدی درپی داشت، چرا که غیر از حسینی، بازیگران مطرحی مانند اکبری عبدی، افسانه بایگان، اکرم محمدی، زنده‌نام حسن جوهرچی، پوراندخت مهیمن، زهره حمیدی، فرهاد قائمیان، فخرالدین صدیق شریف، مهران رجبی و مینا جعفرزاده هم در این مجموعه تلویزیونی نقش آفرینی کردند.

الهام حمیدی بازیگری در سینما را هم سال ۱۳۸۰ با فیلم «دنیا» به کارگردانی منوچهر مصیری آغاز کرد و همان سال در فیلم سینمایی «تیک» ساخته اسماعیل فلاح‌پور نیز به نقش‌آفرینی پرداخت. فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» به کارگردانی و نویسندگی رضا میرکریمی اما نخستین اثری بود که حمیدی در آن نقشی اصلی داشت. او در این فیلم نقش «نسرین» را مقابل مسعود رایگان در نقش «دکتر محمود عالم» بازی کرد و برای این نقش‌آفرینی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد و برای همین نقش بود که تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن، از جشن خانهٔ سینما را دریافت کرد.

حمیدی آن‌ سال‌ها با وجود جوانی به بازیگری برجسته با ظاهری خاص و آرام بدل شده بود که ظرفیت و استعداد فوق‌العاده‌ای برای بازی در نقش‌های گوناگون در وجودش موج می‌زد. سال ۱۳۸۷ زمانی بود که او بازی در فیلم‌های پرمخاطب تاریخی را هم تجربه کرد. «میریام» همسر حضرت سلیمان، شخصیتی بود که نقش‌آفرینی‌ آن را در فیلم «ملک سلیمان» الهام حمیدی برعهده داشت. گمان می‌رفت حمیدی با چهره خاصی که دارد تنها در نقش‌های مثبت بازی‌های خوبی از خود ارائه می‌دهد اما بازی در نقش «سایه» فیلم کمدی «اخلاقتو خوب کن» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی بر این فرضیه خط بطلان کشید.

«سایه» نقش متفاوتی بود که حمیدی پس از ایفای نقش‌های مثبت به آن رسید و از پس اجرای آن هم به خوبی برآمد. با وجود نقش‌های متعددی که به حمیدی پیشنهاد می‌شد او در نیمه دوم دهه ۹۰ در سینمای ایران کم پیدا شد. ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ الهام حمیدی خبر ازدواجش با علیرضا صادقی را در صفحه اینستاگرامی خود منتشر و به این ترتیب آن را رسانه‌ای کرد. صادقی البته فعالیتی درسینما و تلویزیون ایران ندارد. الهام حمیدی پس از ازدواجش حضور کمرنگ‌تری در سینما و تلویزیون دارد و حالا بیشتر وقت خود را برای الوین پسر دوساله و دخترش که حدود یک سال دارد صرف می‌کند.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است