روزنامه صبا

روزنامه صبا

محسن حمیدزاده: 

«جاذبه» طیف‌های مختلفی از جامعه را در بر می‌گیرد


کارگردان برنامه «جاذبه» معتقد است؛ کلمه جاذبه این هویت را ایجاد می‌کند که یک دایره گسترده‌ای از افراد را در کنار هم قرار دهیم.

محسن حمیدزاده امسال برای دومین سال متوالی است که کارگردانی برنامه «جاذبه» را برعهده دارد. او با بهره گرفتن از تجربه‌های قبلی در فصل سوم، با دیدی بازتر به روایت قصه‌ها پرداخته و در ساختاری منظم داستان‌ها را ارائه کرده است. حمیدزاده در گفتگو با روزنامه صبا از یافتن قصه‌های جدید تا کنار هم قرار دادن طیف‌های مختلفی از مردم در این برنامه می‌گوید.

امسال سومین فصل از «جاذبه» تولید شده و به پخش رسیده است؛ پیش از تولید امسال، چه نکاتی برای ارائه این برنامه حائز اهمیت بوده‌اند؟

تجربه دوره‌های قبلی «جاذبه»، رویکرد مناسبی را برای عوامل تولیدی برنامه امسال ایجاد کرد و باعث شد ما با دید بازتر موارد، چالش‌ها و نظرات مردم را مورد بررسی قرار دهیم و در فصل جدید از آن‌ها استفاده کنیم. اولین کاری که ما در پیش‌تولید انجام دادیم، بررسی قسمت‌های قبلی در فصل‌های پیشین بود؛ این مسئله به ما کمک کرد تا بتوانیم به ساختار منظم‌تر و بهینه تری برسیم. به عبارتی اولین کار ما پیدا کردن قصه‌های جذاب و پرچالشی بود که از بطن جامعه هستند.

اقدام بعدی چه بود؟

دومین اقدام درخصوص حضور مهمان‌ها بود. خیلی درمورد این موضوع بحث و رایزنی شد. ما در ابتدا درباره موضوعات صحبت و سعی کردیم به موضوعاتی بپردازیم که کم‌تر در جامعه به آن پرداخته شده است یا به صورت روایی به آن نپرداخته‌اند. درنتیجه موضوعات را دسته‌بندی و تلاش کردیم تنوع موضوعی داشته باشیم؛ به‌شکلی که هر مهمان درباره موضوعی متفاوت صحبت می‌کند مثلا یک شب موضوع آزادی زندانی، یک شب فرزند و به همین ترتیب چرخش موضوعی داریم. درواقع ما از موضوع به مهمان رسیده‌ایم. نکته مهم‌تر این بود که ما سعی کردیم از میان مهمانان‌مان کسانی را انتخاب کنیم که از بدنه جامعه باشند و سوژه‌هایی را برگزینیم که قصه‌هایشان با اهل بیت(ع) گره خورده باشد. ارتباط قصه‌ها با «جاذبه» که در دو ماه محرم و صفر پخش می‌شود یکی از اهداف اصلی ما بود.

جذب مخاطب و همراهی او تا پایان هر اثر یکی از ویژگی‌های برنامه‌سازی خوب است. برای «جاذبه» چنین هدفی را دنبال کرده‌اید؟ چقدر به این هدف رسیده‌اید و آیا شرایط برای آن مهیا بوده است؟

برندسازی به دست مخاطب صورت می‌گیرد. چیزی که ما در «جاذبه» به عنوان پیش‌فرض طراحی کردیم این بود که مخاطب را با خود همراه کند. اگر به اسم برنامه دقت کنید، متوجه می‌شوید که در واقع یکی از ویژگی‌های امام حسین(ع) قدرت جاذبه ایشان است. همچنین کلمه جاذبه این هویت را برای ما ایجاد می‌کند که می‌خواهیم یک دایره گسترده‌ای از افراد را در کنار هم قرار دهیم. یعنی «جاذبه» طیف‌های مختلفی از جامعه را در بر می‌گیرد. نکته بعدی درباره قصه‌هاست؛ همذات‌پنداری که در گفت‌وگوی حامد عسکری با مهمانان وجود دارد، به جذب مخاطب در برنامه کمک می‌کند. مثلا مخاطبان برای هم تعریف می‌کنند که در برنامه «جاذبه» یک خانم ژاپنی را آورده بودند که مسلمان شده بود. تولید قصه و بازگویی آن توسط مردم به این امر کمک می‌کند.

امسال به‌عنوان تیتراژ پایانی برنامه هرشب داستانکی را با صدای حامد عسکری و تصاویر مربوط به برنامه همان شب می‌بینیم. اتفاقی که مخاطبان هم از آن استقبال کرده‌اند. اگر میزبان نویسنده و شاعر نبود بازهم شاهد این کار بودیم؟

شکل‌گیری این قسمت از ابتدا در طراحی بچه‌های «جاذبه» بود. یعنی قبل از پیوستن حامد عسکری به برنامه، عوامل تولید این قسمت را طراحی کردند که در یک اشل کوتاه کل داستان بیان شود اما با حضور آقای عسکری ما در این قضیه اطمینان حاصل کردیم. او نویسنده است و ما این مورد را به او انتقال دادیم که می‌خواهیم یک بخش پایانی داشته باشیم که آن را در قالب یک داستان کوتاه جذاب ارائه کنیم. از این طرح استقبال کرد و متن هر شب را ایشان نویسندگی کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است